پنل‌های آکوستیک ابزارهای مؤثری برای کنترل صدا در فضاهای مختلف هستند. این پنل‌ها با استفاده از مواد متنوع و طراحی‌های خاص، به جذب و کاهش نویز در سقف کاذب کناف کمک می‌کنند. همچنین این پنل‌های ای پلاس به زیبایی محیط افزوده و از ایمنی زیادی برخوردارند. در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم، آکوستیک پنل چیست؟ با ای جی وی همراه باشید

آشنایی با آکوستیک پنل ای جی وی

در مکان‌هایی مانند کتابخانه‌ها که سکوت اهمیت زیادی دارد، همچنین در سالن‌های تئاتر، سینما و کلاس‌های آموزشی که علاوه بر حذف صداهای مزاحم، باید کیفیت صدا و انتقال یکنواخت آن به تمامی حضار بهبود یابد، استفاده از پنل‌های آکوستیک ای پلاس ضروری است. 

در استودیوهای ضبط صدا، کلاس‌های موسیقی، کنسرت‌ها و محیط‌های کارگاهی با تولید صدای زیاد، این پنل‌ها به کاهش نویز و جلوگیری از آزار اتاق‌های مجاور کمک می‌کنند. به همین دلیل، از پنل‌های آکوستیک دیواری برای عایق کردن صدا و بهبود کیفیت صوت در این مکان‌ها استفاده می‌شود.

انواع آکوستیک چیست؟

انواع آکوستیک چیست؟

پنل آکوستیک ای جی وی را می‌توان به دو روش کاربرد (دیواری و سقفی) و ساختار (سلول باز و پرتابل) تقسیم بندی کرد که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

پنل آکوستیک سقفی

پنل آکوستیک سقفی نوعی سقف کاذب است که از مواد با کیفیتی همچون بازالت، الیاف فایبرگلاس، نمد، کلینگر، چسب و رنگ ساخته می‌شود. این پنل با ضخامت 5 سانتی‌متر و ابعاد 1200×1200 میلی‌متر طراحی شده و به‌طور مؤثری صدا را جذب می‌کند. علاوه بر خاصیت جذب صدا، این پنل‌ها دارای ویژگی ضد حریق نیز هستند. از نظر طراحی، پنل‌های آکوستیک سقفی در دو طرح ساده و برجسته و در اشکال متنوعی از جمله گرد، مثلث، مربع، شش‌ضلعی، پنج‌ضلعی و مستطیل ارائه می‌شوند. این پنل‌ها قابلیت نصب با سازه‌های پنهان، مخفی و کلیک را دارند و وزن آن‌ها بین 8 تا 12 کیلوگرم متغیر است.

پنل آکوستیک دیواری

پنل‌های آکوستیک دیواری ای جی وی از ترکیبی از مواد مانند بازالت، الیاف فایبرگلاس، نمد، کلینگر، چسب و رنگ ساخته شده‌اند که به‌طور کارآمدی صدا را جذب و از انتقال آن جلوگیری می‌کنند. این پنل‌ها با ابعاد ۱۲۰۰×۱۲۰۰ میلی‌متر و ضخامت‌های متغیر بین ۳ تا ۱۰ سانتی‌متر تولید می‌شوند، که این تفاوت در ضخامت، وزن آن‌ها را بین ۸ تا ۱۲ کیلوگرم متغیر می‌سازد. از نظر طراحی، پنل‌های ای جی وی با تنوع بالایی در دو سبک ساده و برجسته و در اشکال مختلف از جمله مستطیل، پنج‌ضلعی، مثلثی، گرد و شش‌ضلعی عرضه می‌شوند. این پنل‌ها قابلیت نصب به روش‌های مختلف از جمله نصب مخفی، کلیک و پنهان را دارا هستند و علاوه بر ویژگی‌های عایق صوتی، ضد حریق نیز هستند. 

پنل آکوستیک پرتابل

این نوع پنل‌ها خود دارای دو نوع بازالت و پایه‌دار دو طرفه هستند. پنل اکوستیک بازالت از جنس بازالت آذرین، آهار پارچه، پارچه‌های ایتالیایی یا ترک و زان فیکس نر و ماده تولید می‌شوند. چگالی عایقی آن‌ها‌ 1200 کیلوگرم بر متر مکعب با ضخامت 5 سانتیمتر است. این پنل‌های ای پلاس در ابعاد مختلف شامل 30 در 60 سانتی‌متر، 30 در 120 سانتی‌متر، 60 در 60 سانتی‌متر و 60 در 120 سانتی‌متر عرضه می‌شود. 

پنل آکوستیک پرتابل پایه‌دار دو طرفه یک محصول با کیفیت و کارآمد است که از ترکیب پروفیل‌های فولادی، سرب، پروفیل چوبی یولگا آکوستیک و عایق آکوستیک بازالت دار ساخته شده است. این پنل با پارچه‌ای از جنس ایتالیایی یا ترک پوشیده شده و دارای ضخامت 10 سانتی‌متر، عرضی بین 40 تا 60 سانتی‌متر و ارتفاعی متغیر از 1500 تا 2400 میلی‌متر می‌باشد. طراحی مستطیلی بدون گوشه‌های تیز و وزن سبک 12 کیلوگرم آن، این پنل را به یک گزینه مناسب برای استفاده در محیط‌های مختلف تبدیل کرده است. با چگالی عایق 2400 کیلوگرم بر متر مکعب، به طور مؤثری به عنوان جاذب و مانع صدا عمل کرده و پژواک و انعکاس صدا را به‌خوبی کنترل می‌کند. ویژگی دو طرفه بودن و دکوراتیو این پنل‌ها، آنها را به یک انتخاب ایده‌آل برای محیط‌های حرفه‌ای و خانگی تبدیل می‌کند.

تفاوت تایل آکوستیک و آکوستیک پنل

پنل آکوستیک سلول باز

پنل آکوستیک سلول باز، یک محصول ارگانیک و دوستدار محیط زیست است که از ترکیب الیاف، پرلیت، بازالت، مواد آذرین، نشاسته ذرت، و گچ ساخته شده است. این پنل با طراحی سوراخ‌های گرد نامنظم با چشمه درشت و ریز یا مربع منظم تولید می‌شوند. این پنل‌ها ابعادی به طول 2400 سانتی‌متر، عرض 1200 سانتی‌متر و ضخامت 12.5 میلی‌متر دارد. اما ضخامت اجرایی آن از 5/12 میلی‌متر تا 62 میلی‌متر متغیر است. 

پنل آکوستیک ای جی وی با وزن 7 کیلوگرم در هر متر مربع و 8.5 کیلوگرم همراه با سازه، مانع انتقال صدا است و علاوه بر مقاومت در برابر حریق، قابلیت رنگ‌پذیری، سبکی، سرعت اجرای بالا و ویژگی‌های دکوراتیو دارد. این پنل به صورت شیت عرضه شده و با استفاده از پروفیل گالوانیزه مخصوص، به سقف و دیوار نصب می‌شود. پنل آکوستیک سلول باز مناسب برای فضاهایی مانند استودیوهای تصویربرداری و ضبط صدا، اتاق‌های فرار و گیمینگ، اتاق‌های جلسات، سالن‌های همایش و کنفرانس و لابی‌های پرتردد است.

تفاوت تایل آکوستیک و آکوستیک پنل چیست؟

تایل‌های آکوستیک به صورت یکپارچه و از موادی مانند گچ، فوم یا کامپوزیت تولید می‌شوند. این تایل‌ها ضریب جذب صوتی متوسطی بیش از 0.5 دارند. اگرچه این تایل‌ها در شکل و رنگ ثابت هستند و به دلیل روش تولید محدودیت‌هایی در تنوع آن‌ها وجود دارد، اما پنل‌های آکوستیک با ضریب جذب صوتی بالاتری نسبت به تایل‌ها طراحی می‌شوند و امکان تطبیق با محیط مورد استفاده را دارند. 

پنل‌های آکوستیک به صورت دستی یا نیمه‌خودکار تولید می‌شوند و از لایه‌بندی‌های مختلفی برخوردارند. از جمله مزایای پنل‌های آکوستیک می‌توان به تنوع در لایه‌بندی، شکل، رنگ، و جنس مصالح اشاره کرد. انتخاب در تایل‌های آکوستیک محدود است، اما در پنل‌ها تنوع بسیار زیادی وجود دارد. زیبایی ظاهری و تطابق دقیق آن‌ها با محیط استفاده از دیگر مزیت‌های پنل‌های آکوستیک محسوب می‌شود. تفاوت مهم دیگر این است که تایل‌های آکوستیک اغلب تنها به عنوان جاذب صوت عمل می‌کنند، در حالی که پنل‌ها قابلیت طراحی گسترده‌ای برای جذب و عایق‌سازی صدا به صورت همزمان دارند. هرچند هزینه تولید پنل‌های آکوستیک در سطح جهانی بالاتر از تایل‌ها است، اما قابلیت‌های بالاتر آن‌ها در کنترل نویز نیز به همان اندازه بیشتر است.

جمع‌بندی

در این مقاله متوجه شدیم پنل آکوستیک چیست ؟ پنل‌های آکوستیک ای پلاس در انواع مختلف سقفی، دیواری، پرتابل و سلول باز تولید می‌شوند و با ویژگی‌هایی چون جذب صدا، ضد حریق و تنوع طراحی، به بهبود کیفیت صوت و زیبایی فضا کمک می‌کنند. تفاوت آن‌ها با تایل‌های آکوستیک در تنوع بیشتر و قابلیت‌های بالاتر در کنترل نویز است. برای خرید از مجموعه ای جی وی ،یوز پلنگ ایرانی، کافیست مدل پنل مورد نظر خود را از سایت انتخاب کنید و سپس با واحد فروش ما به شماره‌های 02122739791، 02126918043 و 02126918047 تماس بگیرید.