تایل‌های آکوستیک به عنوان یکی از مؤثرترین روش‌ها برای کاهش آلودگی صوتی و بهبود کیفیت صوتی محیط، نقش مهمی در طراحی داخلی فضاها دارند. این تایل‌ها با جذب و کاهش امواج صوتی، به ایجاد فضایی آرام و دلپذیر کمک می‌کنند. انواع تایل‌های آکوستیک کاربردهای متنوعی دارد که قرار است در این مقاله آن‌ها را با هم بررسی کنیم. با ای پلاس همراه باشید.

تایل آکوستیک چیست؟

قبل از بررسی انواع تایل‌های آکوستیک، بهتر است با خود تایل آکوستیک آشنا شویم.تایل‌های آکوستیک یکی  از انواع سقف کاذب هستند که  با جذب صدا در محیط باعث کاهش  آلودگی‌های صوتی می‌شود.  این تایل‌ها معمولاً از مواد معدنی مانند بازالت، الیاف فایبرگلاس، نمد، کلینگر، چسب و رنگ تولید می‌شود. 

استفاده از لایه پشم سنگ یا نمد در پشت تایل‌های پانچ‌دار می‌تواند عملکرد جذب صدا را به‌طور چشمگیری افزایش دهد. تایل آکوستیک سوراخ‌دار با هدایت امواج صوتی از طریق سوراخ‌های موجود بر روی سطح‌شان به فضای پشت سقف کاذب، بخشی از صدا را حذف می‌کنند. در تایل‌های بدون پانچ، سطح موج‌دار تایل موجب شکستن امواج صوتی و کاهش  نویز در داخل محیط  می‌شود.

انواع تایل‌های آکوستیک چیست؟

انواع تایل‌های آکوستیک به دسته زیر تقسیم می‌شوند.

تایل آکوستیک گچی

تایل‌های آکوستیک گچی یکی از انواع متداول تایل‌ها هستند که در طرح‌ها و شابلون‌های مختلف تولید و عرضه می‌شوند. این تایل‌ها می‌توانند به صورت سوراخ‌دار یا پانچ شده با اشکال مختلف، نظیر دایره‌ای منظم و غیر منظم یا مربع در دسترس باشند. در بین انواع تایل‌های گچی، مدل‌های حصیری، مشبک و شطرنجی متداول‌تر هستند و برخی از آنها با لایه‌ای از آلومینیوم پوشانده شده‌اند. یکی از نمونه‌های معروف تایل گچی آکوستیک، مدل ۶۰ در ۶۰ سانتی‌متر با پانچ‌های مربعی است که در سقف‌های کاذب کناف به کار می‌رود. این تایل‌ها به دلیل طراحی خاصشان، قادر به جذب صدا هستند. سوراخ‌های مربعی شکل روی این تایل‌ها با ضلع‌های ۱۲ میلی‌متر و فاصله مرکز به مرکز ۲۵ میلی‌متر از یکدیگر قرار گرفته‌اند.

تایل آکوستیک پوشالی

تایل آکوستیک پوشالی

تایل‌های پوشالی از ترکیب پشم چوب، پودر منیزیت و آب تولید می‌شوند و از استحکام بالایی برخوردارند. این تایل‌ها به‌ویژه برای استفاده در سقف و دیوار مناسب هستند و یکی از ویژگی‌های برجسته آن‌ها، قابلیت رنگ‌پذیری است که موجب افزایش درصد عایق بودن آن‌ها می‌شود. این محصول 100% قابل بازیافت است و فاقد مواد افزودنی و شیمیایی می‌باشد. تایل‌های پوشالی مقاومت خوبی در برابر ضربات مکانیکی دارند و تا 95% در برابر رطوبت مقاوم هستند و قابلیت جذب صدا دارند. این ویژگی‌ها آن‌ها را برای آکوستیک کردن فضاهایی همچون سالن‌های ورزشی و آمفی‌تئاتر ایده‌آل می‌سازد.

تایل آکوستیک معدنی

تایل‌های معدنی آکوستیک یا همان تایل‌های مینرال  یکی از پرطرفدارترین انتخاب‌ها برای عایق صوتی دیوارها هستند و از مواد معدنی اصلی تشکیل می‌شوند. این تایل‌ها به ضخامت‌های 12 و 15 میلی‌متر در بازار موجودند. وظیفه اصلی این تایل‌ها جذب صداهای محیطی و جلوگیری از پخش آن‌هاست. این محصولات در ابعاد 60×60 سانتی‌متر و در طرح‌های مختلفی شبیه به گچ، پارچه و سنگ عرضه می‌شوند. مواد پایه این تایل‌ها شامل الیاف معدنی است.

مراحل نصب تایل آکوستیک ای جی وی

مراحل نصب تمامی انواع تایل‌های آکوستیک به شرح زیر است.

اندازه‌گیری مساحت سقف

سقف مورد نظر را متر کنید و مساحت تقریبی آن را به دست آورید. برای جلوگیری از کمبود متریال، 2 متر مربع به مساحت به‌دست‌آمده اضافه کنید.

خرید متریال

تایل‌های آکوستیک ای جی وی را از وب‌سایت www.ajvacousticpanel.com  انتخاب و برای ثبت سفارش و مشاوره‌های لازم با واحد فروش ای پلاس با شماره‌های 02191693121، 02126918043، 02126918047 تماس بگیرید. از دیگر مواد مورد نیاز برای نصب می‌توان به چسب سیلکون (چسب آکواریوم) را برای نصب تایل‌ها تهیه کنید. 

برای هر دو متر مربع تایل، یک تیوپ 300 گرمی نیاز دارید. همچنین نخ ریسمان و تجهیزات مورد نیاز شامل متر، کاتر، شمشه، دستگاه پمپاژ چسب سیلکون، و نردبان یا زیرپایی را فراهم کنید.

تمیز کردن سطح سقف

سقف را با دستمال مرطوب تمیز کنید و هرگونه گرد و خاک، چربی و آلودگی را برطرف کنید. برجستگی‌ها و بیرون‌آمدگی‌های سقف را اصلاح کنید تا سطحی یکنواخت و تراز داشته باشید.

آغشته کردن تایل به چسب

تیوپ چسب سیلکون را در دستگاه پمپاژ دستی قرار دهید و خروجی تیوپ را باز کنید. پشت تایل آکوستیک را با چسب سیلکون، با فاصله 5 سانتی‌متر از لبه‌ها و به شکل ایکس، آغشته کنید.

انتخاب دو ضلع گونیا

دو ضلع گونیا در سقف را پیدا کنید و اولین تایل را در این ضلع‌ها نصب کنید.

نصب تایل آکوستیک

تایل آغشته به چسب را بردارید و در ضلع گونیا تنظیم و نصب کنید. برای تثبیت تایل حداقل سه دقیقه صبر کنید. از نخ ریسمان برای تنظیم دقیق تایل‌ها استفاده کنید و نصب تایل‌ها را تا پوشش کامل سقف ادامه دهید.

برش تایل آکوستیک

اگر سقف شما مضربی از عدد 60 نباشد، تایل‌های مورد نیاز را با استفاده از شمشه، متر و کاتر برش دهید و نصب کنید.

ویرایش نهایی

نصب تایل‌ها را بررسی کنید و تایل‌های کج را اصلاح کنید. چسب اضافی را از سطح تایل‌ها پاک کنید تا از زیبایی کار کاسته نشود.

خشک شدن

اجازه دهید چسب به‌صورت طبیعی و بدون استفاده از دستگاه‌های گرمایشی خشک شود. با رعایت این مراحل، سقف آکوستیک شما پس از یک روز آماده بهره‌برداری خواهد بود.

ویرایش نهایی

پس از نصب، سقف را بررسی کرده و در صورت نیاز، تایل‌ها را اصلاح کنید. همچنین، هرگونه آلودگی چسب را قبل از خشک شدن پاک کنید.

معرفی ای جی وی

معرفی ای جی وی

شاید در نگاه اول این سوال برای شما پیش بیاید، ارتباط یک تولید کننده محصولات ساختمانی با یوز پنگ ایرانی چیست که نام خود را از آن گرفته است. برای پاسخ این سوال باید بدانید خانواده ای پلاس یک دوستدار محیط زیست هستند که تمام تلاش خود را می‌کنند که محصولات تولیدی ای جی وی سبز باشد و آسیبی به محیط زیست نرساند. 

همانطور که در بخش انواع تایل‌های آکوستیک خواندید، این نوع تایل‌های یا از مواد معدنی یا قابل بازیافت تولید می‌شوند که آسیبی به محیط زیست نمی‌رسانند. 

جمع‌بندی

در این مقاله انواع تایل‌های آکوستیک را با هم بررسی کردیم و مشخصات فنی و کاربرد هرکدام آشنا شدیم. با نصب صحیح تایل‌های آکوستیک ای جی وی، می‌توان به طور مؤثری آلودگی‌های صوتی را کاهش داد و کیفیت صوتی محیط را بهبود بخشید. اجرای دقیق مراحل نصب و استفاده از متریال مناسب، تضمین‌کننده دوام و کارایی این سیستم‌ها خواهد بود.