همانطور که می‌دانید در صنعت ساخت و ساز از متریال‌ها و سازه‌های مختلفی استفاده می‌شود که هر سازه متناسب با محیط و شرایط خاصی است؛ با گذر زمان و پیشرفت علم حتی متریال‌ها نیز تغییر کردند به شکلی که بسیاری از آنها دیگر استفاده نمی‌شوند و به جای آنها از سازه‌های جدید استفاده می‌شود؛ یکی از این سازه‌ها پنل نام دارد که در طرح‌ها، رنگ‌ها و انواع متنوعی وجود دارد.

 اما در میان تمام مدل‌ها پنل آکوستیک گچی بیشترین کاربرد و بالاترین میزان فروش را دارد چرا که از ویژگی‌های مثبت و مزیت‌های زیادی برخوردار است. اگر دوست دارید در این باره بیشتر بدانید پس ادامه مطالب را از دست ندهید چرا که خالی از لطف نیست.

آکوستیک بودن چیست؟

صدا یکی از اساسی‌ترین عناصر زندگی بشر است به طوری که اولین چیزی که در لحظه بیدار شدن حس می‌کنیم احتمال صدای چیزی در اطرافمان است؛ پس انتظار می‌رود که نسبت به آن حساسیت ویژه ای داشته باشیم و برای افزایش یا کاهش شدت آن از عناصر مختلفی استفاده کنیم.

آکوستیک کلمه ای یونانی است که به معنا شینده شدن می‌باشد اما کاربرد آن در صنایع مختلف مثل صنعت ساخت و ساز تفاوت بسیاری با معنای کلمه دارد؛ به طور کلی اگر کلمه آکوستیک برای محصولی استفاده شود یعنی باید صداهای موجود در محیط که ممکن است منشا متفاوتی اعم از هوابرد یا سازه ای داشته باشند، با استفاده از یکسری سازه‌های خاص مثل پنل آکوستیک گچی طوری تنظیم شوند که یا به طور کلی شنیده نشوند یا اینکه تا حد زیادی فیلتر شوند در غیر اینصورت باعث از بین رفتن آرامش خواهند شد.

طی سالهای متمادی متخصصان حوزه معماری در تلاش بودند تا محصولاتی را تولید کنند تا با استفاده از آنها از آلودگی‌های صوتی محیط بکاهند؛ درب و پنجره‌های دوجداره نمونه بارز این محصولات هستند. اما هر چه روبه جلو می‌رویم محصولات جدیدتری برای ارائه دارند از جمله آنها می‌توان به پنل، تایل سقفی، سقف‌های کاذب، دیوارهای کاذب و... اشاره کرد که در انواع متعددی نیز تولید می‌شوند. برخی از آنها بیش از محصولات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند چرا که تقریباً در محیطی قابل استفاده بوده و برای اجرای سقف یا دیوار کاذب نیز می‌توان آنها را به کار برد؛ پنل آکوستیک گچی یکی از آنهاست.

آشنایی با پنل آکوستیک

پنل یکی از متریال‌های بسیار موثر و مفید در ساختمان سازی است که از لحاظ ساختاری بسیار شبیه به تایل می‌باشد و تنها تفاوت میان آنها از لحاظ ابعاد بوده به شکلی که پنل از تایل بزرگ‌تر ساخته می‌شود به همین دلیل کار کردن با آن راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود. پنل‌ها در هر نوعی که طراحی و تولید شوند ابعادی برابر با 120*240 سانتی متر دارند. پنل آکوستیک به گونه ای ساخته شده به راحتی می‌تواند صداهای اطراف را به خود جذب کرده و مانع از عبور آن به سایر محیط‌های مجاور شود؛ به بیان دیگر اینکه مانند یک فیلتر عمل کرده و صداها را یا به طور کامل به خود جذب می‌کند و یا اینکه طول موج کمی از آن را منتشر می‌کند به شکلی که بسیار ضعیف به گوش می‌رسند. 

این سازه که در طرح‌های مختلف ساخته می‌شود پس از اتمام زیرسازی نصب می‌شود که البته برای این کار به سازه‌های مختلفی نیاز دارد. درست است که اجرای پنل آکوستیک گچی محدودیت خاصی ندارد، اما بهتر است با توجه به مشورت کارشناس فروش طرح متناسب را انتخاب کنید در غیر اینصورت ممکن است نتیجه دلخواه نداشته باشد یا اینکه سازه مد نظر به علت عدم تناسب با محیط، طول عمر کمتری داشته باشد. 

نکات مرتبط با پنل‌های آکوستیک گچی

به طور کلی، پنل‌های آکوستیک گچی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به یکی از گزینه‌های محبوب در ساخت و ساز تبدیل شده‌اند. این پنل‌ها به عنوان یک راه حل موثر برای بهبود کیفیت صدا و کنترل صدا در فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعضی از ویژگی‌هایی که پنل‌های آکوستیک گچی را مورد توجه قرار داده و باعث محبوبیت آنها شده است عبارتند از:

1. عملکرد آکوستیکی بالا: این پنل‌ها قابلیت جذب صدا را دارند که باعث کاهش انعکاسات نامطلوب و بهبود کیفیت صدا در فضاهای داخلی می‌شود.

2. نصب آسان: پنل‌های آکوستیک گچی به راحتی قابل نصب و اجرا هستند، که این امر باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.

3.مقاومت در برابر آتش: گچ به عنوان مواد اولیه در این پنل‌ها استفاده می‌شود که دارای مقاومت بالا در برابر آتش است، که این امر می‌تواند ایمنی بیشتری را برای ساختمان فراهم کند.

4. انعطاف‌پذیری در طراحی: پنل‌های آکوستیک گچی به راحتی قابل تنظیم و سفارشی سازی برای محیط‌های مختلف هستند، از جمله انتخاب رنگ، طرح و زمینه‌های مختلف.

5. محیط‌زیست پاک: گچ به عنوان ماده اولیه اصلی این پنل‌ها، موادی است که قابلیت بازیافت دارند و به محیط زیست کمترین آسیب را وارد می‌کنند.

با توجه به این ویژگی‌ها، پنل‌های آکوستیک گچی به عنوان یک راه حل مورد توجه برای کنترل صدا و بهبود اکوستیک در فضاهای داخلی به شمار می‌روند.

پنل آکوستیک سقفی را بهتر بشناسیم

سقف‌های کاذب امروزه یکی از نسخه‌های زیبایی برای محیط‌های مختلف محسوب می‌شوند؛ اگر دقت کرده باشید در هر محیط نوع خاصی از آنها اجرا شده است که هم از لحاظ ظاهری و هم از نظر جنس با دیگری تفاوت دارد؛ به بیان دیگر اینکه متریال‌های مورد استفاده برای هر سقف با دیگری متفاوت است. یکی از متریال‌های پرکاربرد برای اجرای سقف کاذب پنل آکوستیک گچی است؛ این پنل که در ابعاد استاندارد تولید می‌شود همراه با سازه‌های دیگری روی زیرساز سقف کاذب نصب می‌شود؛ آن چیزی که ما به عنوان سقف کاذب می‌بینیم در واقع پوشش آن است که با استفاده از مونتاژ پنل‌ها به همدیگر انجام می‌شود.

از آنجایی که پنل آکوستیک برای کار کردن بسیار راحت است آن را هم برای اجرای سقف کاذب و هم دیوار کاذب مورد استفاده قرار می‌دهند اما اجرای آنها با هم متفاوت است. پنل آکوستیک سقفی باید چیزی در حدود 10 الی 15 سانتی متر از سقف اصلی فاصله داشته باشد؛ این فاصله حتماً باید با توجه به ارتفاع سقف از کف تعیین شود در برخی محیط‌ها که سقف بلندتر یا کوتاه‌تر است این فاصله نیز تغییر می‌کند اما به طور معمول و استاندارد باید حداقل 10 و حداکثر 15 سانتی متر بین سقف اصلی و سقف ثانویه فاصله وجود داشته باشد. این پنل نه تنها می‌تواند صدای اضافی محیط را به خوبی به خود جذب کند، بلکه زیبایی خاصی نیز به همراه دارد به شکلی که می‌توان آن را با هر محیطی مچ کرد و هارمونی زیبایی به وجود آورد.

معرفی پنل آکوستیک گچی

امروزه مهندسان و معماران در صدد اجرای طرح‌ها و سازه‌های مختلف هستند تا با استفاده از آن بتوانند آلاینده‌های مختلف خصوصاً آلاینده‌های صوتی را از بین ببرند یا حداقل از شدت آنها کم کنند؛ یکی از عناصری که در این زمینه کاربردهای فراوانی دارد پنل آکوستیک گچی است. برای ساخت این پنل از ترکیب موادی مثل گچ، آب و نوعی الیاف برای افزایش استحکام آن استفاده می‌کنند؛ توجه داشته باشید که مخلوط کردن آنها با هم باید استانداردها و نسبت‌های هر یک را رعایت کرد.

پنل آکوستیک گچی به شکلی طراحی می‌شود که پس از اتمام کار می‌توان تغییرات به خوبی حس کرد؛ به طور مثال زمانی که در یک محیط از پنل‌های آکوستیک استفاده می‌شود می‌توان متوجه شد که دیگر صدا انعکاس پیدا نمی‌کند یا اینکه صدا کیفیت بهتری دارد حتی اگر شخصی بیرون از محیط آکوستیک شده قرار بگیرد می‌فهمد که صدا به بیرون نفوذ ندارد. سلیقه افراد با هم متفاوت است از همین رو طراحان برای اینکه به مشتریان توجه بیشتری نشان دهند تقریباً برای هر تیپ سلیقه ای نوع خاصی از پنل آکوستیک گچی را طراحی و به بازار عرضه کرده اند؛ تنها تفاوتی که میان آنها وجود دارد شکل ظاهری آنهاست؛ به بیان دیگر اینکه همه آنها یه ویژگی دارند که آن هم جاذب صدا بودن در کنار زیبایی است.

آشنایی با انواع پنل سقفی

هر محیطی شرایط خاص خود را دارد پس وسایل، محصولات و سازه‌هایی که برای هر یک استفاده می‌شود باید متناسب با آن باشد؛ به طور مثال شرایط در ادارات با محیط‌های مسکونی یا سرویس‌های بهداشتی تفاوت زیادی دارد به شکلی که در برخی نیاز به عایق سازی در برابر رطوبت و در برخی دیگر در برابر صدا، وجود دارد؛ از همین رو پنل‌های سقفی متفاوتی در بازار عرضه می‌شود که انواع آن به شرح زیر است:

پنل‌های سقف کاذب گچی

گچ به علت داشتن ترکیباتی به نام سولفات کلسیم، نوعی ماده معدنی به شمار می‌آید که باعث می‌شود در برابر حرارت و صدا عایق خوبی محسوب شود. از دیگر ویژگی‌های بسیار مفید آن می‌توان به سبک بودن اشاره کرد؛ مجموع این ویژگی‌های در کنار هم می‌تواند ترکیب بسیار خوبی بسازد. ویژگی جالبی که این سازه‌ها دارند این است که به راحتی می‌توان نسبت به رنگ زدن و حتی نصب کاغذ دیواری روی آنها اقدام کرد. از سری پنل‌های آکوستیک گچی می‌توان به پنل‌های ساده، پنل‌های منحنی، پنل‌های پلکانی و جعبه ای شکل اشاره کرد.

پنل‌های سقفی چوبی

در بین تمامی پنل‌های سقفی، پنل سقفی چوبی طبیعی‌ترین بافت را دارد به همین دلیل می‌توان گفت که جلوه خاصی نیز به همراه دارد. با توجه به ویژگی که این پنل دارد از آن بیشتر برای محیط‌هایی با آب و هوای سرد و خشک استفاده می‌کنند چرا که گرما ممکن است باعث به وجود آمدن موریانه شود و یا اینکه اگر آب و هوا مرطوب باشد امکان پوسیده شدن وجود دارد. هزینه خرید و نصب این مدل پانل بیش از سایر مدل‌های مشابه است به همین دلیل هر کسی قادر به اجرای آن نخواهد بود.

پنل‌های سقفی الیاف

برای تولید این نوع پنل‌ها از ترکیب چند مواد طبیعی و غیر طبیعی مثل قیر، الیاف گیاهی، سنگ و حتی چوب استفاده می‌کنند. وجود مواد مختلف در یک سازه می‌تواند آن را در برابر بسیاری از عناصر تقویت کند چرا که هر یک از مواد به کار رفته شده خواص خود را حفظ می‌کنند. اما به طور کلی می‌توان گفت که این سازه در برابر رطوبت، حرارت، صدا، ضربه، خط و خش و... مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. با اینکه خصوصیات مفید بسیار زیادی دارد اما هزینه آن به نسبت سایر موارد مشابه کمتر است از آن گذشته زیبایی خود را نیز حفظ می‌کند.

پنل‌های سقفی شیشه‌ای

پنل سقفی شیشه ای نوع دیگری از پنل است که طراحی آن بسیار خلاقانه بوده است چرا که جلوه ای که این محصول دارد هیچ یک از محصولات مشابه ندارند. همانطور که می‌دانید شیشه بسیارظریف بوده و با کوچک‌ترین ضربه ای امکان دارد که دچار شکستگی شود؛ برای جلوگیری از این مشکل و بالا بردن مقاومت آن، هنگام تولید، مواد دیگری نیز اضافه می‌کنند. از این پنل برای محیط‌هایی مثل کتابخانه‌ها، رستوران‌ها و... استفاده می‌کنند. در صورتی که بخواهید این پنل را تغییر دهید به راحتی می‌توانید نسبت به رنگ آمیزی یا روکش کردن آن اقدام کنید.

پنل‌های سقفی پی وی سی

این نوع از پنل‌های سقفی مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت و شست و شو، حرارت، خط و خش، ضربه و حتی موریانه دارند چرا که از نوعی ماده پلاستیکی تهیه شده اند از همین رو می‌توان گفت که تقریباً آسیب ناپذیرند. وزن سبک، قیمت مناسب، زیبایی در کنار مقاومت بالا باعث شده تا در بسیاری از محیط‌ها از جمله زیر زمیننها، سرویس‌های بهداشتی، استخرها، سالن‌های آرایشی و... مورد استفاده قرار بگیرد.

پنل‌های سقفی فلزی

پنل‌های سقفی فلزی با استفاده از ورقهای گالوانیزه، فولادی یا آلومینیومی تولید می‌شوند که بالاترین میزان مقاومت را دارند. محیط‌هایی که نیاز به میکروب زدایی دارند و باید هر از چند گاهی با مواد شیمیایی مختلف شسته شوند مثل مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، مطب‌ها و درمانگاه‌ها بهتر است از این پنل استفاده کنند چرا که تا سالهای طولانی به قوت خود پابرجا بوده و دچار خرابی نمی‌شود. نصب و راه اندازی آن نیز راحت است و در صورتی که نیاز به تعویض یا تعمیر وجود داشته باشد به آسانی می‌توان بخش مد نظر را باز کرده و تغییرات لازم را اعمال کرد سپس آن را در جای خود گذاشت.

پنل‌های سقفی پارچه‌ای یا چرم مصنوعی

پیش از هر چیز باید بگوئیم که اگر از یک پانل انتظار کاربردی بودن را دارید، پنل سقفی پارچه ای و چرم مصنوعی مناسب شما نیست چرا که تنها کاربرد آن زیبایی است که به محیط القا می‌کند. از این پنل برای محیط‌هایی مثل آرایشگاه‌ها، سالن‌های همایش، مهد کودک‌ها و... که زیبایی حرف اول را می‌زند استفاده کرد.

مزیت‌های پنل آکوستیک گچی چیست؟

اگر تا به این قسمت از مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید می‌دانید که پنل آکوستیک گچی هم مثل سایر پنل‌های دیگر از مزیت‌های زیادی برخوردار است؛ از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نصب آن بسیار ساده است.
  • حمل و نقل آن راحت است.
  • وزن بسیار کمی دارد.
  • هزینه بسیار مقرون به صرفه ای دارد.
  • تقریباً برای تمامی محیط‌ها قابل استفاده است.
  • در طرح‌ها، رنگ‌ها و اشکال متفاوتی تولید می‌شود.
  • کیفیت بالایی دارد.
  • از دیگر مزیت‌های آن می‌توان به طول عمر بالا اشاره کرد.
  • با محیط زیست سازگاری داشته و قابل بازیافت است.
  • به کمک آن می‌توان تمامی تاسیسات به کار رفته شده روی سقف را پوشش داد بدون اینکه بخشی از آن تغییر کند و یا کم شود.
  • به دلیل مواد اولیه به کار رفته شده در آن، ضد زنگ و ضد خوردگی است.
  • مانع از انعکاس صدا در محیط می‌شود.
  • نویزهای موجود در محیط را از بین می‌برد.
  • از دیگر مزیت‌های پنل آکوستیک گچی می‌توان به دسترسی آسان به تاسیسات ساختمانی اشاره کرد.

لازم به ذکر است که بسیاری از مزیت‌هایی که گفته شد لازمه آن خرید از یک تولید کننده معتبر است؛ به طور مثال تولید کننده ای که به محصولات خود اهمیت می‌دهد از مواد اولیه باکیفیتی استفاده می‌کند در نتیجه هم کیفیت سازه بیشتر می‌شود و هم اینکه طول عمر آن افزایش می‌یابد.

معرفی انواع پنل سقفی سیمانی، آکوستیک و گچی و کاربرد

مسلماً هر محصولی که به بازار عرضه می‌شود بنابر ویژگی‌های آن می‌تواند کاربرد متفاوتی داشته باشد؛ این موضوع حتی برای انواع پنل‌های مورد استفاده در ساختمان سازی نیز صدق می‌کند. در ادامه به شرح سه مورد از برترین پنل‌ها می‌پردازیم تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

پنل سقفی سیمانی

برای تولید این پنل از ترکیب مواد مختلفی مثل الیاف سلولزی، الیاف معدنی، سیمان، سیلیس، گچ و آهک استفاده می‌کنند؛ پنل سیمانی در بازار با نام فایبر سمنت برد نیز شناخته می‌شود. ضخامت این پنل عموماً 4 تا 18 میلی متر است و طول و عرض آن نیز برابر با 120*240 سانتی متر می‌باشد البته این ابعاد، ابعادی استاندارد است و در صورت نیاز می‌توان نسبت به تغییر آن‌ها به تولید کننده مراجعه کرد تا به شکل اختصاصی تغییر پیدا کنند. از سری خصوصیات این پنل می‌توان به ضد حریق بودن، ضد آب بودن، مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار اشاره کرد. توجه داشته باشید که کاربرد این سازه برای محیط‌هایی است که به شدت مرطوب هستند مثل استخرها و سرویس‌های بهداشتی که دائماً با آب در معرض هم قرار می‌گیرند.

پنل سقفی آکوستیک

بودن در محیطی آرام بدون صداهای اضافی یکی از موضوعاتی است که امروزه همه درگیر آن هستند؛ از بین بردن صداها چه عامل سازه ای داشته باشند و چه عامل هوابرد به این راحتی‌ها نیست مگر اینکه از سازه‌های متناسب و مختلف استفاده کرد؛ درب و پنجره‌های دوجداره اولین چیزی است که شاید ذهنیت همه را به خود مشغول کند اما چیزی که نیاز است تا بیش از پیش کارایی داشته باشد فراتر از این موضوعات است. پنل سقفی آکوستیک همان چیزی است که می‌تواند دوای درد همه باشد چرا که تا حد زیادی قادر به فیلتر کردن صداها است؛ از این پنل بیشتر برای محیط‌هایی مثل کتابخانه‌ها، بیمارستان‌ها، استودیوهای ضبط صدا، استودیوهای خانگی، سالن‌های سینما و... استفاده می‌شود.

پنل سقفی گچی

و اما آخرین مورد از پنل‌های سقفی در این عنوان مربوط می‌شود که پنل سقفی گچی که تقریباً در هر محیطی قابل استفاده است اما بهتر است در محیط‌هایی که نیاز به شست و شو دارند از این مورد استفاده نشود مگر اینکه روکشدار باشند. این سازه به طور معمول از مواد معدنی، گچ و نوعی الیاف خاص ساخته می‌شود به همین دلیل وزن بسیار کمی دارد به شکلی که نصب آن را سریع‌تر و راحت‌تر کرده است.

نکته: صداها به طور کلی از دو طریق منتقل می‌شوند که یکی صداهای سازه ای و دیگری صداهای هوابرد است. صداهای سازه ای به همان صداهایی گفته می‌شود که در اثر به هم خوردن دو سازه با یکدیگر تولید می‌شوند به طور مثال صدای آسانسور، درب‌های برقی، پمپ آب و حتی راه رفتن در راه پله جزو صداهای سازه ای محسوب می‌شود. در مقابل صداهای هوابرد وجود دارد که به آن دسته از صداها گفته می‌شود که از طریق هوا منتقل می‌شوند؛ صدای پرندگان، باد، انسان‌ها و... از جمله این دسته هستند. لازم به ذکر است که فیلتر کردن صداهای هوابرد راحت‌تر از نوع سازه ای است چرا که فرکانس پایینتری داشته و طول موج کوتاه‌ترین دارند.

انواع پنل آکوستیک گچی ای جی وی

شرکت ای جی وی یکی از برترین تولید کنندگان سازه‌های سبک سازی و دکوراسیون داخلی است که به تولید انواع متریال‌ها می‌پردازد. یکی از سازه‌های کاربردی که در این مجموعه تولید می‌شود پنل‌های آکوستیک گچی است؛ از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

پنل گچی آکوستیک سازه پنهان

همانطور که از نام آن پیداست پنل آکوستیک گچی سازه پنهان پس از اینکه به کار برده شود تمامی زیرسازی‌های استفاده شده را پنهان می‌کند به شکلی که انگار سپری برای آن به کار برده نشده است. اولین چیزی که در برخورد با این متریال به چشم می‌خورد سادگی آن است که اتفاقاً مخاطبان خاص خود را دارد.

پنل گچی سازه نمایان

برخلاف نوع قبلی که سازه‌های استفاده شده همراه با پنل گچی آکوستیک کاملاً پنهان بود اما در این نوع کاملاً سازه سپری‌ها مشخص هستند و اصلاً بخشی از زیبایی محیط را تکمیل می‌کنند. پنل گچی سازه نمایان در رنگ‌های مختلفی وجود دارد که هر رنگ را می‌توان با سلیقه خود با محیط هماهنگ کرد.

پنل گچی سفید چرمی با سپری استیل 

این نوع از تایل‌ها روکشدار هستند در نتیجه از مقاومت بالایی برخوردارند؛ از این سازه‌ها برای محیط‌هایی مثل انباری‌ها، پارکینگ‌ها، سالن‌های باراندازی و سوله‌ها می‌توان استفاده کرد.

پنل گچی سفید چرمی با سپری رنگ طلایی 

تایل‌های گچی سفید با سپری طلایی نیز نوع دیگری از تایل‌های روکشدار هستند که مقاومت آنها را در برابر رطوبت افزایش می‌دهد. از این پنل می‌توان برای محیط‌های اداری، تجاری و حتی غیر تجاری نیز استفاده کرد.

  1. پنل گچی سفید چرمی با سپری رنگ سفید 

این پنل آخرین نوع از پنل‌های گچی چرمی است که رنگ سازه سپری آن سفید می‌باشد. این پنل جزو پنل‌های سازه نمایان است که به اندازه پنل سازه پنهان کارایی دارد؛ از نظر عموم مخاطبان زیبایی این نوع تایل‌ها بیشتر از نمونه‌های مشابه است.

پنل آکوستیک گچی روکشدار

پنل روکشدار نوع دیگری از پنل آکوستیک گچی است که با استفاده از یک لایه نازک از پی وی سی یا آلومینیوم به ویژگی‌های مثبت آن اضافه می‌کنند؛ روکشی که روی پنل کشیده می‌شود چند مزیت مختلف دارد که شامل افزایش میزان مقاومت سازه در برابر رطوبت و شست و شو، افزایش استحکام و زیباتر شدن هر چه بیشتر آن می‌شود. این پنل طرح‌های مختلفی دارد که شامل یاقوتی، حصیری و ساده است؛ همه آنها با یک نوع مواد اولیه ساخته می‌شوند و تنها تفاوت آنها از لحاظ ظاهری است.

پنل آکوستیک گچی پانچدار

این نوع از پنل‌های آکوستیک علاوه بر اینکه ظاهر زیبایی دارند بلکه به شکل ویژه ای صداها را به خود جذب و فیلتر می‌کند؛ پنل‌های پانچدار دارای یکسری حفره‌ها در اندازه‌های مختلف و فاصله‌های متفاوت از هم هستند این حفره‌ها نه تنها باعث جذابیت شکلی ظاهری آنها می‌شود بلکه صدا را نیز به خوبی جذب می‌کند؛ عملکرد آنها بدین صورت است حفره‌ها صدا را از به خود جذب می‌کنند سپس آن را به پشت سازه انتقال می‌دهند از همین رو فیلتر کردن را هم متفاوت انجام می‌دهند. پنل آکوستیک گچی می‌تواند پانچ‌های منظم و نامنظم مربعی یا دایره ای شکل داشته باشد.

پنل گچی آکوستیک نمددار پانچ مربع

با افزایش جمعیت و وسایل نقلیه می‌توان گفت که آرامش از زندگی‌ها با حد زیادی سلب شده است و بسیاری از افراد نمی‌توانند روی کاری که انجام می‌دهند تمرکز کنند از همین رو اقدام به نصب متریال‌هایی می‌کنند که توانایی از بین بردن صداهای اضافی محیط را داشته باشد. یکی از این متریال‌ها پنل گچی آکوستیک نمددار پانچ مربع است. این سازه نه تنها با استفاده از حفره‌هایی که روی آن وجود دارد عایق صدا محسوب می‌شود بلکه این قابلیت را دارد تا بیش از سایر پنل‌های آکوستیک صدا را به خود جذب کند.

 این موضوع با استفاده از به کار بردن نوعی نمد در پشت سازه امکان پذیر خواهد بود، بدین ترتیب ابتدا صدا از طریق پانچ‌های ایجاد شده روی پانل به سازه ورود پیدا می‌کنند سپس به پشت سازه منتقل می‌شود و با استفاده از نمد به طور کامل فیلتر خواهد شد. پانچ‌های روی سازه مد نظر مربعی شکل هستند که همگی یک اندازه بوده و با فاصله یکسان از هم قرار دارند.

پنل گچی آکوستیک نمددار پانچ گرد نامنظم

ساخت پنل آکوستیک پروسه خاصی دارد چرا که انواع متفاوتی از آن در بازار موجود است؛ یکی دیگر از پنل آکوستیک که امروزه استفاده از آن بسیار رواج پیدا کرده است؛ پنل گچی آکوستیک نمددار پانچ گرد نامنظم است. این پنل ترکیباتی شبیه به انواع قبلی دارد با این تفاوت که روی آن حفره‌هایی ایجاد شده است که صوت را به مرکز خود انتقال داده و مانع از پخش شدن یا انتقال آن به سایر محیط‌های مجاور می‌شود. 

برای اینکه بتوان استقامت آن را افزایش داد روی پنل را لایه ای نازک از فلیس آلومینیوم می‌کشند؛ با این کار دیگر سازه شما دچار زنگ زدگی، پوسیدگی یا خوردگی نمی‌شود و به همان شکل اولیه خود باقی می‌ماند. در ساخت سازه مد نظر علاوه بر موارد ی که ذکر شد نوعی نمد خاص نیز به کار می‌برند که دقیقاً پشت سازه قرار می‌گیرد و به بالاترین شکل ممکن صداها را به خود جذب می‌کند. لازم به ذکر است که پانچ‌های موجود روی این پنل به شکل نامنظم هستند یعنی در اندازه‌های متفاوت و فواصل مختلف ایجاد شده اند.

پنل گچی آکوستیک نمددار پانچ گرد منظم

اگر محیط کار شما به گونه ای است که آلودگی صوتی زیادی دارد به شکلی که نمی‌توانید روی کار خود تمرکز کنید یا اینکه اتاق کار شما در منزل شخصی است و صدای کار شما به بیرون منتقل می‌شود به همین ترتیب سایر افراد حاضر در منزل را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد، اما نمی‌دانید باید چه کار کنید و چه محصولی را به کار ببرید تا مشکلاتتان را حل کند، به شما توصیه می‌کنیم از پنل گچی آکوستیک نمددار پانچ گرد منظم استفاده کنید. 

از ویژگی‌های بی نظیر این محصول همین را بدانید که تمامی آلودگی‌های صوتی را به خود جذب کرده و مانع از انتقال آن به سایر محیط‌ها می‌شود؛ در واقع این ویژگی مثبت تا این حجم از توانایی فیلتر کردن را مدیون نمدی است که پشت سازه به کار برده می‌شود؛ لازم به ذکر است که خود سازه نیز به تنهایی قادر به از بین بردن صداهای اضافی محیط هست اما وجود نمد این ویژگی را دو چندان می‌کند. عملکرد این سازه نیز مثل سایر مدل‌های پنل آکوستیک گچی پانچدار است یعنی صداهای منتشر شده در محیط توسط حفره‌ها جذب شده، به نمد پشت سازه انتقال می‌یابند و به طور کلی از بین می‌روند. حفره‌های ایجاد شده روی این نوع پنل به شکل دایره‌های یک اندازه با فواصل یکسان می‌باشند.

پنل گچی آکوستیک دیواری

تا به این بخش از مقاله تنها راجع به پلن‌های گچی صحبت شد که برای سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند اما گاهی نیاز است علاوه بر پنل سقفی، پنل آکوستیک دیواری نیز نصب شود تا خاصیت آکوستیک بودن محیط به طور کامل اجرا شود. این پنل کارایی شبیه به پنل آکوستیک گچی سقفی دارد یعنی می‌تواند به خوبی صداهای محیط را عایق کند، مانع از پخش شدن آنها شود، نویزها را از بین ببرد و حتی منجر به افزایش کیفیت صدا شود؛ تنها تفاوت میان آنها در نحوه نصب و محل نصب است.

  • پنل گچی آکوستیک دیواری طرح‌های مختلفی دارد که همگی آنها به یک اندازه کارایی دارند چرا که مواد اولیه همگی یک چیز است؛ البته اگر بخواهید به طور کامل صداها را فیلتر کنید می‌توانید از نمد مخصوص پشت سازه استفاده کنید به این ترتیب دیگر هیچ صدایی از دیوار نفوذ نخواهد کرد. از پنل دیواری روی دیوار اصلی استفاده می‌کنند و یک فاصله چند سانتی متری بین این دو وجود دارد که از آن می‌توان برای پوشش دادن تاسیسات ساختمانی مثل لوله‌های آب استفاده کرد.
  • گاهی حتی می‌توان از پنل دیواری به عنوان سازه ای برای پارتیشن بندی در محیط‌های بزرگی که به طور موقت نیاز به تقسیم بندی دارند نیز استفاده کرد. لازم به ذکر است که متعلقات مورد نیاز برای اجرای پنل دیواری روی دیوار اصلی با پنلی که به عنوان پارتیشن از آن استفاده می‌شود متفاوت است پس هنگام خرید ملزومات حتماً این نکته را به فروشنده متذکر شوید تا سازه متناسب با نیاز شما را به فروش برساند.

مراحل اجرای پنل آکوستیک گچی سقفی

تمامی مدل‌های پنل آکوستیک گچی همگی به یک صورت به کار برده می‌شوند و مراحل اجرای آنها باید به ترتیب باشد در غیر اینصورت نباید انتظار نتیجه خوبی داشت. مراحل اجرای پنل آکوستیک گچی سقفی به شکل زیر است.

  • پیش از هر چیز باید محیط مد نظر از لحاظ ساختاری و میزان رطوبت مورد بررسی قرار بگیرد.
  • در مرحله پس از اینکه اندازه محیط گرفته شد باید متریال‌های متناسب خریداری شود؛ به طور مثال برای محیطی مثل استخرها یا سرویس‌های بهداشتی بهتر است از پنل آکوستیک گچی روکشدار استفاده شود که ضد رطوبت است.
  • پس از آن نوبت به اجرای متریالهاست که با نبشی ال 90 شروع می‌شود. این سازه در اطراف سقف نصب می‌شود و برای این است که استحکام کلی سازه بیشتر شود و سپری‌ها نیز بتوانند روی آن سوار شوند. برای نصب نبشی از میخ و چاشنی استفاده می‌کنند که مناسب برای فولاد و بتن است.
  • حال نوبت به نصب سازه‌های سپری است که با استفاده از متعلقاتی مثل فنر دوبل، پیچ مخصوص، و... مونتاژ می‌شوند.
  • مرحله بعدی که آخرین مرحله است نصب پنل آکوستیک گچی می‌باشد. برای نصب آن نیز متعلقاتی دیگری مثل گیره نیاز است که بتواند پنل‌ها را در کنار هم قرار داده و روی سپری‌ها سوار کند.

معرفی برند ای جی وی

همانطور که می‌دانید شرکت‌های زیادی در ایران و حتی خارج از کشور وجود دارند که به طراحی و تولید انواع متریال‌های ساختمانی می‌پردازند که در این میان برخی از آنها توانسته اند در مدت زمان کوتاهی از رقبا پیشی بگیرند و خود را به صدر جدول برترین تولیدکنندگان برسانند؛ یکی از آنها شرکت ای جی وی است. اولین ویژگی که این شرکت را از سایرین متفاوت ساخته شاید نام آن باشد که برگرفته از طبیعت می‌باشد؛ ای جی وی مخفف شده نام یوزپلنگ ایرانی است. جالب است بدانید که تمامی محصولات آن نیز قابل بازیافت بوده و با طبیعت سازگاری دارد به همین جهت توانسته مورد توجه دوست داران محیط زیست قرار بگیرد.

این برند زیر مجموعه شرکت پیگاژ است که هدف خاصی در صنعت ساخت و ساز دنبال می‌کند آن هم این است محصولاتی را تولید کند که هنگام وقوع بلایای طبیعی خصوصاً زلزله از مقاومت بالایی برخوردار باشند؛ از آن گذشته وزن تمامی متریال‌ها سبک باشد. توجه به چنین ویژگی‌های کوچک اما بسیار حیاتی می‌تواند مشکلات به وجود آمده هنگام وقایع این چنینی را تا حد زیادی کنترل یا حتی از بین ببرد. با توجه به هدفی که این شرکت دارد می‌توان گفت که تا به این بخش از فعالیت‌های خود توانسته کارنامه درخشانی را برای خود رقم بزند.

خرید پنل آکوستیک گچی ای جی وی

بسیاری از مشتریان پس از آن که راجع به یک محصول مثل پنل آکوستیک گچی اطلاعات کسب می‌کنند، به دنبال یک فروشگاه معتبر برای خرید آن هستند اما نمی‌دانند از بین این همه فروشنده باید به کدام یک اعتماد کرد و کدام یک از آنها اجناس باکیفیتی را به مشتری عرضه می‌کنند؛ اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید و قصد خرید پنل آکوستیک گچی را دارید به شما توصیه می‌کنیم از شرکت ای جی وی خرید کنید چرا که مزیت‌های زیادی را به همراه دارد.

  • شرکت ای جی وی خود تولید کننده است یعنی می‌توان علاوه بر پنل آکوستیک گچی، تمامی محصولات مورد نیاز برای اجرای دکوراسیون داخلی منازل را با قیمتی کمتر از سایر فروشندگان تهیه کرد. از آن گذشته هر متریالی که نیاز داشته باشید را با تنوع بسیار بالا در اختیار شما قرار می‌دهند به شکلی که برای هر سلیقه و هر محیطی سازه مناسب دارد. 
  • از دیگر مزیت‌هایی که این شرکت به همراه دارد این است که هنگام خرید به مشتریان مشاوره رایگان می‌دهد در نتیجه اگر شخصی بدون دانش کافی برای خرید اقدام کند، مشاوران مجموعه ای جی وی با دانشی که دارند به شخص کمک می‌کنند تا متناسب با بودجه، محیط مد نظر و نیاز خود ثبت سفارش کند.
  • در کنار مواردی که ذکر شد، پنل آکوستیک گچی که شرکت ای جی وی طراحی و تولید می‌کند از مواد اولیه درجه 1 تولید می‌شود در نتیجه بالاترین کیفیت را به همراه دارد؛ این موضوع ارتباط مستقیمی با طول عمر سازه دارد؛ پس با اطمینان خاطر برای خرید اقدام کنید.
  • لازم به ذکر است که پنل آکوستیک گچی به شکلی ساخته می‌شود که هم از آن می‌توان برای عایق سازی دیوار و هم برای استفاده به عنوان فیلتر کردن صداهای اضافی برای سقف اضافه کرد. توجه داشته باشید که هنگام ثبت سفارش حتماً به این موضوع دقت کنید تا خرید اشتباهی نداشته باشید یا این که از کارشناسان و مشاوران فروش بخواهید شما را راهنمایی کنند.

کلام آخر

هر متریالی که خاصیت آکوستیک بودن داشته باشد یعنی می‌تواند عایق خوبی در برابر آلودگی صوتی باشد. پنل آکوستیک گچی نیز از این ویژگی برخوردار است. برای ساخت این سازه نیز از مواد مختلفی مثل گچ، آب، الیاف و... استفاده می‌کنند. از سری ویژگی‌های برجسته آن می‌توان به عایق صدا بودن، مقاومت در برابر رطوبت و مقاومت در برابر حرارت اشاره کرد. 

پنل آکوستیک گچی به گونه ای است که می‌توان در بسیاری از محیط‌ها مثل دفاتر، ادارات، محیط‌های تجاری، سالن‌های آرایشی، ورزشگاه‌ها و... از آن استفاده کرد. از آن جایی که این سازه روی کار قرار می‌گیرد در نتیجه همراه آن باید متریال‌های دیگری نیز به کار برد که به برای زیرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از اینکه تا انتهای مقاله ما راه همراهی کردید سپاسگزاریم. هدف ما از ارائه مطالب فوق آشنایی هر چه بیشتر شما با پنل آکوستیک گچی بود؛ امیدواریم که رضایتمند بوده باشد.