امروزه توجه به ایمنی در ساختمان‌ها به یک موضوع بسیار مهم و ضروری تبدیل شده است طوری که مهندسان معماری علاوه بر به کار بردن یکسری راهکارها برای کاهش خطرات موجود در محیط ساختمان‌ها، بلکه به دنبال طراحی سازه‌های قابل اجرا نیز می‌باشند تا بتوانند ساختمان‌ها را از هر نظر ایمن کنند. 

منظور از ایمنی در واقع مقاومت سازه‌ها و ساختمان در برابر زلزله، آتش سوزی و حتی صداهای اضافی موجود در محیط است؛ یکی از متریال‌هایی که روزبه روز در صنعت ساخت و ساز بیشتر از آن استفاده می‌کنند پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق می‌باشد که مزیت‌های بسیاری دارد، از همین رو طرفداران خاص خود را پیدا کرده است؛ مگر اینکه راجع به آن آگاهی کافی نداشته باشند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که در این باره اطلاعات زیادی ندارد پس ادامه مطالب را از دست ندهید چرا که خالی از لطف نیست.

تعریف آکوستیک

اولین چیزی که لازم دانستیم پیش از پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق شرح دهیم، تعریف آکوستیک است زیرا عموم مردم با این کلمه ناآَشنا هستند پس با توضیح هر بخش از این عنوان می‌توان به درک بهتر مخاطب کمک کرد. صداها جزو موثرترین عناصری هستند که در اطراف ما وجود دارند به شکلی که می‌توانند روان ما را از جهت منفی یا مثبت تحت تاثیر قرار دهند؛ پس کنترل کردن آنها به هر روشی بسیار مهم است. از آنجایی که ما در طول روز بیشتر وقت خود را به واسطه شغلی که داریم، عموماً در محیط‌های بسته می‌گذرانیم پس نیاز است تا متریال‌های به کار رفته در ساخت یک مکان به گونه ای باشند که توانایی فیلتر کردن صداها را تا حد زیادی داشته باشند؛ به عنوان مثال درب و پنجره‌های دوجداره دقیقاً چنین ویژگی دارند اما تا حدی می‌توانند عایق صدا باشند؛ پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق بسیار قوی‌تر و کارآمدتر از هر چیزی است که شما فکر می‌کنید.

به طور کلی صداها از دو طریق منعکس می‌شوند که به یکی هوابرد و دیگری صداهای سازه ای می‌گویند؛ صداهای هوابرد از طریق انتشار امواج در هوا شنیده می‌شوند مثل صدای پرندگان، باران، رعد و برق و... اما صداهای سازه ای توسط سازه‌های موجود در محیط اطراف تولید می‌شوند که می‌توان برای آن مواردی مثل صدای آسانسور یا پمپ آب را مثال زد؛ اینکه بتوان متریال‌هایی ساخت که توانایی جلوگیری از بروز هر نوع صدایی داشته باشد دانش خاصی می‌طلبد؛ به طور کلی به دانش بررسی صداها و منابع تولید آنها به هر شکلی، آکوستیک می‌گویند.

پنل چیست؟

پنل در صنعت ساخت و ساز به یکی از متریال‌هایی گفته می‌شود که از آن برای اجرای سقف یا دیوارهای کاذب استفاده می‌کنند. پنل‌ها در طرح‌ها، رنگ‌ها و انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر یک با توجه به مواد اولیه ای که برای ساخت آنها به کار برده شده است، کارایی خاصی دارند. پنل‌ها را عموماً در ابعاد 120*240 سانتی متر می‌سازند. اجرای پنل تقریباً هیچ محدودیتی ندارد و از آن می‌توان در هر محیطی استفاده کرد؛ البته باید به این موضوع توجه داشته که پنل متناسب با محیط را انتخاب کرد و به اجرا درآورد در غیر اینصورت امکان اینکه دچار خرابی شود یا مشکلاتی به وجود آید بسیار زیاد است. 

در صورتی که پنل مناسبی برای محیط مدنظر خود انتخاب کنید حتی نتیجه بهتری نیز می‌گیرید؛ به طور مثال در محیط‌هایی که صدا اهمیت بسیاری دارد اگر از پنل پی وی سی استفاده شود آنطور که نیاز است نمی‌توان عایق خوبی در برابر صدا داشت؛ از همین رو باید از پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق استفاده کنند. لازم به ذکر است که پنل و تایل بسیار شبیه به هم هستند اما کار کردن با پنل به دلیل ابعاد بزرگتری که دارد راحت‌تر خواهد بود.

پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق چیست؟

استفاده از سقف کاذب یا دیوار کاذب در ساختمان سازی امروزه بسیار به چشم می‌خورد به این خاطر که هم در مدت زمان کوتاهی به اتمام می‌رسد و هم اینکه متعلقاتی که نیاز دارد همگی آماده هستند پس دردسر خاصی ندارد؛ یکی از متریال‌های پرکاربرد در این میان، پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق است. این پنل پیش از هر چیز عایق خوبی در برابر صداست؛ شاید با خود بگوئید که این ویژگی بدین معناست که مانع از ورود صدا به داخل ساختمان می‌شود که البته تفکر درستی نیز هست اما کارایی آن تنها به همین جا ختم نمی‌شود؛ 

آکوستیک بودن در پنل‌های ای جی وی بدین صورت است که هر نوع صدایی را از داخل و خارج از محیط مد نظر به محیط مجاور آن انتقال نمی‌دهد، باعث افزایش کیفیت صداهای موجود در محیط می‌شود و در نهایت تمامی نویزها را با هر طول موج و فرکانسی از بین می‌برد. پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق علاوه بر مواردی که ذکر شد ویژگی دیگری دارد که جزو جدیدترین متدها و متریال‌ها به شمار می‌آید؛ آن هم این است که در برابر آتش سوزی از مقاومت بالایی برخوردار بوده و غیرقابل اشتعال است.  وجود این ویژگی‌های مثبت با هم در یک محصول چیزی جز افزایش ایمنی در محیط را به دنبال ندارد.

تفاوت آکوستیک بودن ساختمان و اتاق در چیست؟

عنوانی که مشاهده می‌کنید ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد چرا که از نظر مخاطب ساختمان و اتاق هر دو یک چیز هستند با این تفاوت که اتاق فضای خصوصی است و ساختمان به مجموعه بزرگتری اشاره دارد پس چطور ممکن است که آکوستیک بودن این دو با هم تفاوت داشته باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوئیم که بررسی آکوستیک بودن هر یک تنها توسط متخصصان فعال در این حوزه امکان پذیر است اما مطمئن باشید که این دو در این زمینه کاملاً متفاوت هستند. در هر ساختمانی مطمئناً دو یا چند واحد وجود دارند که برخی مجاور هم بوده و برخی در طبقات دیگر هستند؛ صداهایی که در محیط آن به گوش می‌رسد یا از طریق سازه هاست و یا از طریق هوا که به آن هوابرد می‌گویند. آکوستیک کردن ساختمان به این خاطر است که این دو دسته صدا تا حد ممکن فیلتر شوند و توانایی عبور از واحدها را نداشته باشند؛ اما اتاقی که آکوستیک است محدود به فضای داخلی آن است. 

با ذکر یک مثال به این موضوع می‌پردازیم؛ فرض کنید شما یک نوازنده یا خواننده هستید که می‌خواهد تمرینات خود را در قالب فایل‌ها صوتی و ویدیو ضبط کند، پس نیاز دارید که محیط اتاق ساکت باشد و صدا بدون نویز شنیده شود برای این کار از پنل‌های آکوستیک استفاده می‌کنید؛ در واقع این پنل‌ها در اتاق صدا را با کیفیت بیشتر و بدون نویز منعکس می‌کنند از همین رو نتیجه بهتری نیز خواهید گرفت. توجه داشته باشید که صداهای هوابرد مثل صدای پرندگان، صدای افراد و... چون از فرکانس پایین‌تری برخودارند راحت‌تر کنترل می‌شوند این در حالیست که صداهای سازه ای مثل صدای آسانسور، قدم برداشتن روی پله‌ها و... به سطح مجاور خود منتقل می‌شود پس سخت‌تر فیلتر می‌شوند.

همه چیز راجع به آکوستیک کردن سالن‌های سخنرانی 

هر شرکت یا کمپانی مهمی که در دنیا وجود دارد به یک سالن مجزا برای برگزاری جلسات و سخنرانی‌ها نیاز دارد که عموماً هم به طور سری صورت می‌گیرند برای اینکه بتوان این سری بودن را اجرا کردن به یکسری متریال‌های خاص مثل پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق هنگام ساخت نیاز است. اینکه این پنل‌ها در چه نقطه ای و به چه شکلی در سالن مد نظر باید به کار رفته شوند مسئله ای است که باید با توجه به دانش کافی اجرا شود. شکل هر اتاق ممکن است با دیگری تفاوت داشته باشد یا تهویه‌های مطبوع به کار رفته شده در آن در ابعاد گوناگون باشد همین عوامل می‌توانند روی انعکاس صدا تاثیر داشته باشند. 

هنگام قرار دادن پنل‌های آکوستیک باید همه چیز به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد حتی انحنای موجود روی دیوارها به این خاطر که صدا می‌تواند به نقطه خاصی انعکاس پیدا کرده و به بیرون منتقل شود پس برای جلوگیری از این معضل پیش از هر چیز باید اتاق از هر نظر بررسی شود.

مزیت‌های استفاده از پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق

زمانی که یک محصول جدید به بازار عرضه می‌شود در دوره اول از فروش آن نمی‌توان نتیجه گرفت که آن محصول مورد پسند مخاطبان قرار گرفته است یا خیر اما زمانی که در دوره بعدی فروش آن چند برابر می‌شود قطعاً به علت مزیت‌های زیادی است که به همراه داشته؛ راجع به پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق نیز دقیقاً چنین چیزی است؛ از سری مزیت‌هایی که دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متریال‌های مورد نیاز برای نصب آن آماده بوده و دردسر خاصی برای اجرا ندارد.
  • در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توان طیف وسیعی از تایل‌ها را نصب کرد.
  • حمل و نقل آن راحت است.
  • هزینه نسبتاً پایینی دارد.
  • ایمنی محیط را در برابر آتش سوزی بالا می‌برد زیرا قابل اشتعال نیست.
  • صداهای محیط را به خوبی فیلتر می‌کند.
  • در محیط‌هایی که از پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق استفاده می‌شود، کیفیت صدا بیشتر خواهد شد و صدا بدون نویز به گوش می‌رسد.
  • با هر محیطی سازگاری داشته و قابلیت ایجاد هارمونی زیبایی دارد.
  • به علت طول عمر بالایی که دارد تا سالهای زیاد بدون هیچ خرابی قابل استفاده است. در موارد استثنا اگر دچار آسیب شود می‌توان به راحتی با برداشتن بخشی از آن، اقدام به تعمیر کرد بدون اینکه سایر بخش‌ها  دچار مشکلاتی شوند.

پیش از اجرای پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق باید به چه نکاتی توجه کرد؟

شما به عنوان یک مخاطب هدفی از مطالعه راجع به پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق دارید که به احتمال قوی هدف نهایی شما خرید آن باشد؛ پس لازم است پیش از خرید و اجرای آن از نکاتی که در این باره وجود دارد مطلع شوید. از سری نکاتی مرتبط با این سازه که باید راجع به آن بدانید عبارتند از:

  • بررسی کردن محیط مد نظر

اولین کاری که در این میان باید انجام دهید این است که محیط مد نظر را مورد بررسی قرار دهید زیرا در برخی محیط‌ها آکوستیک بودن را باید چند برابر کرد؛ این کار با به کار بردن یک لایه پشم مخصوص بین سازه و دیوار صورت می‌گیرد.

  • توجه به کیفیت سازه 

خروجی کار ارتباط مستقیمی با کیفیت متریال به کار رفته شده دارد؛ هر چه کیفیت بالاتر باشد علاوه بر اینکه خاصیت آکوستیک بودن بهتر حفظ می‌شود بلکه طول عمر آن نیز افزایش می‌یابد.

  • خرید از برند معتبر

برندهای معتبر محصولاتی که طراحی و تولید می‌کنند زیر نظر مهندسین ناظر مورد خطا و آزمون قرار می‌گیرند پس این اطمینان را به مشتری می‌دهند که کالای مد نظر آنها استاندارد و اصولی است. لازم به ذکر است که کیفیت برندهای معتبر نیازی به بررسی ندارد چرا که همگی امتحان پس داده اند.

  • سپردن اجرای کار به متخصص

دیگر موردی که باید پیش از خرید یا اجرای پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق به آن توجه کرد نصاب است؛ از آن جایی که حساسیت این سازه هنگام اجرا بالاست پس باید یک متخصص در این زمینه را پیدا کنید تا نتیجه خوبی در انتها بگیرید.

عایق کاری صداهای سازه ای با استفاده از پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق

صداها به دو صورت سازه ای و هوابرد منتقل می‌شوند؛ صداهای هوابرد آنچنان که باید قوی نیستند به همین دلیل با یک آکوستیک معمولی می‌توان آنها را فیلتر کرد اما در مقابل صداهای سازه ای عموماً قوی هستند و چیزی شبیه به قانون نیوتون عمل می‌کنند یعنی تا جایی به سازه همجوار خود انتقال پیدا می‌کنند که دیگر قادر به شنیدن آن نباشیم. به طور کلی صداهای سازه ای بیشتر موجب آلودگی صوتی و آزار اذیت برای دیگران می‌شوند پس عایق کاری آنها با استفاده از پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

هنگام اجرا این پنل برای اینکه بتوان صداهای سازه ای را عایق یا به عبارت دیگر فیلتر کرد باید اول محیط را بررسی کرد سپس در هر بخش از ساختمان که شامل دیوار، سقف و کف می‌باشد از این پنل به کار برد. در صورتی که بخواهید بیش از پیش کارایی آن را بیشتر کنید لازم است تا بین سازه اصلی و سازه فرعی از یک پوشش مثل الیاف استفاده کنید تا فیلتر قویتری ایجاد کنید. توجه داشته باشید که حتی اگر تمامی متریال‌ها در بالاترین کیفیت خود باشند اما نصاب از تخصص کافی برخوردار نباشد نمی‌توان آنطور که باید صداهای سازه ای را آکوستیک کرد.

خرید پنل آکوستیک از ای جی وی

ای جی وی یکی از شرکت‌هایی است که در زمینه تولید انواع متریال‌های آماده در صنعت ساخت و ساز فعالیت دارد؛ در این کمپانی شما می‌توانید هر نوع سازه ای که نیاز دارید اعم از انواع پنل، تایل، دیوار پیش ساخته و... تهیه کنید.  محصولات برند ای جی وی علاوه بر اینکه بالاترین کیفیت را دارند بلکه از قیمت بسیار مناسبی نیز برخوردارند؛ تنوع بالای هر محصول باعث شده تا این شرکت به شکل چشم گیری پیشرفت کرده و از رقبا پیشی بگیرد. جالب است بدانید که شرکت ای جی وی خود تولید کننده است برخلاف بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی که محصولات را از شرکت‌های دیگر خریداری می‌کنند و پس از قیمت گذاری با سود بیشتر، نسبت به فروش آنها اقدام می‌کنند. 

خرید مستقیم از تولید کننده نه تنها باعث می‌شود تا مشتری سود بیشتری دریافت کند بلکه این امکان را برای او فراهم می‌کند تا هر نوع از متریال را که نیاز دارد با طرح و ابعاد دلخواه به صورت اختصاصی ثبت سفارش کند. نکته حائز اهمیتی که در این میان وجود دارد این است که تمامی محصولات موجود در شرکت مدنظر، همگی از ترکیباتی ساخته شده اند که به محیط زیست هیچ آسیبی نمی‌رساند و قابل بازیافت است. به جرات می‌توان گفت که چنین ویژگی در سایر محصولات سایر شرکت‌ها نیست.

تایل چیست؟

تایل سازه ای است شبیه به پنل با این تفاوت که تایل ابعاد کوچک‌تری دارد و معمولاً در سایزهای 30*30، 60*60 و 30*120 طراحی و تولید می‌شود. از تایل به عنوان پوشش دهنده سقفی استفاده می‌کنند که پس از اتمام زیرسازی به کار برده می‌شود. این سازه در واقع همان چیزی است که ما آن را به عنوان سقف می‌بینیم؛ لازم به ذکر است که تایل به تنهایی کاربردی ندارد و حتماً باید روی سقف اصلی به فاصله استاندارد که 10 تا 15 سانتی متر است، نصب شود. نصب آن نیز روی سپری یا سازه کلیک صورت می‌گیرد که به صورت شبکه ای در کنار هم نصب می‌شوند و سپس تایل‌ها درون آنها قرار می‌گیرند. 

از زمانی که اجرای این متریال در ساختمان‌ها رواج پیدا کرده است بسیاری از مشکلات مرتبط در این میان از بین رفته اند. به طور مثال به کمک تایل می‌توان نواقص سقف یا تاسیساتی که روی آن وجود دارد را به خوبی پوشش داد و هر زمان که نیاز به تعمیر بخشی از آن بود به راحتی قسمت مد نظر را باز کرده، تعمیرات لازم را انجام داده و دوباره تایل‌ها را در جای خود قرار داد. به دلیل اینکه تایل‌ها تنوع بالایی دارند و از جنس‌های متنوعی ساخته می‌شوند پس می‌توان از آنها در هر محیطی با توجه به شرایطی که دارد استفاده کرد.

انواع تایل‌های موجود در ای جی وی

در شرکت ای جی وی برای اینکه مشتریان راحت‌تر بتوانند خرید کنند تایل‌های متنوعی طراحی و تولید کرده اند، از سری تایل‌های موجود در این کمپانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تایل گچی

در بین تمامی تایل‌های موجود در برند ای جی وی، تایل گچی پرکاربردترین آنهاست چرا که تقریباً برای تمامی محیط‌ها قابل استفاده است و قیمت مناسبتری به نسبت سایر محصولات مشابه دارد. این تایل را با سه نوع مواد اولیه قالب می‌زنند که شامل آب، گچ و الیاف است اما در صورتی که نیاز به مقاومت بیشتر باشد یک لایه روکش نیز به آن اضافه می‌کنند. تایل‌های گچی عموماً با یک روش ساخته می‌شوند و تفاوت آنها از لحاظ ظاهری است.

  1. تایل گچی روکشدار
  2. تایل گچی ساده 
  3. تایل گچی حصیری
  4. تایل گچی تخم مرغی
  5. تایل گچی یاقوتی
  6. تایل گچی پانچدار گرد منظم و نامنظم
  7. تایل گچی پانچدار مربع
  • تایل رنگی

این نوع از تایل‌ها بیشتر در محیط‌های عمومی و جاهایی که نیاز به رنگ و لعاب دارد استفاده می‌کنند به طور مثال برای محیط‌هایی شبیه به مراکز درمانی که دکوراسیون آنها ساده هستند گزینه مناسبی است چرا که انرژی خاصی به محیط می‌بخشد. توجه داشته باشید که تایل رنگی را در بازار با نام آسمان مجازی می‌شناسند که طرح‌های متنوعی از آن در برند ای جی وی وجود دارد.

  1. تایل آسمان مجازی طبیعت و آسمان
  2. تایل آسمان مجازی افق و خورشید
  3. تایل آسمان مجازی بازتاب خورشید
  4. تایل آسمان مجازی ابر و آسمان
  5. تایل آسمان مجازی غروب و خورشید
  6. تایل آسمان مجازی ابرو خورشید
  • تایل آلومینیومی

این تایل که به تایل آنتی باکتریال معروف است با استفاده از ورقهای آلومینیومی تولید می‌شود و از آن در محیط‌هایی که استرلیزه بودن پیش از هر چیزی مهم است به کار برده می‌شود. به طور کلی تایل آلومینیومی به دو دسته تقسیم می‌شود که هر یک زیر مجموعه‌های خاص خود را داشته و شامل نوع بدون پانچ، وسط پانچ یا تمام پانچ می‌باشند؛ اجرای آنها با توجه به نوعی که دارند می‌تواند به صورت پنهان یا نمایان انجام شود.

  1. تایل گریلیوم آلومینیومی
  2. دامپا آلومینیومی
  • تایل آکوستیک

تایل آکوستیک را از متریال‌هایی می‌سازند که صدا را به خود جذب کرده و مانع از عبور آن به محیط‌های همجوار شود؛ از این تایل برای محیط‌هایی که صدا، کیفیت آن و عوامل موثر بر آن مهم باشند، استفاده می‌کنند. به طور مثال در استودیوهای ضبط صدا نه تنها باید صدا با بالاترین کیفیت ضبط شود بلکه هیچ صدایی از بیرون نباید به داخل نفوذ کند چرا که باعث ایجاد نویز می‌شود پس استفاده از تایل آکوستیک می‌تواند جواب باشد.

  1. تایل آکوستیک معدنی ضد حریق
  2. تایل آکوستیک آذرین
  3. تایل آکوستیک نانو فوم
  • تایل پی وی سی

مقاومت بالای تایل پی وی سی در برابر رطوبت، شست و شو، حرارت و حتی ضربه، باعث شده تا به شکل ویژه ای مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. برای اینکه هر کسی با توجه به سلیقه خود نسبت به انتخاب و خرید این تایل اقدام کند آن را در طرح‌های متنوعی می‌سازند البته جنس همگی به یک صورت است. این محصول را در ابعاد متفاوت می‌سازند اما ابعاد استاندارد آن 60*60 سانتی متر مربع است.

  1. تایل پی وی سی مات
  2. تایل پی وی سی طرح ستاره
  3. تایل پی وی سی براق
  4. تایل پی وی سی طرح لوزی
  5. تایل پی وی سی طرح بامبو
  6. تایل پی وی سی طرح حصیری

  • تایل دکوراتیو

امروزه طرح‌های مینیمال و ساده در هر محصولی دیده می‌شود، این موضوع برای تایل دکوراتیو نیز صدق می‌کند از همین روی طرح‌های هندسی جذابی از آن وجود دارد که هر یک ظاهر محیط را بسیار جذاب می‌کند. مثل نوع قبلی که از هر نظر مقاومت بالایی داشت، تایل دکوراتیو نیز علاوه بر زیبایی مقاومت بالایی دارد.

  1. تایل لمسه
  2. تایل پازلینگ دکوراتیو
  3. تایل هندسی دکوراتیو
  4. تایل کرایو دکوراتیو
  5. تایل جامبو دکوراتیو
  6. تایل متال لایت دکوراتیو

لازم به ذکر است که همه تایل‌های ذکر شده علاوه بر اینکه از لحاظ رنگی زیر مجموعه‌های خاص خود را دارند بلکه در ابعاد متنوعی نیز ساخته می‌شوند به شکلی که شما می‌توانید یک طرح اختصاصی از سازه مد نظر خود را ثبت سفارش کنید.

برای نصب تایل به چه سازه‌هایی نیاز است؟

تایل‌ها جزو متریال‌هایی هستند که روی کار اجرا می‌شوند؛ به عبارت دیگر اینکه روی زیرسازی سوار می‌شوند پس به متعلقات دیگر نیاز دارند تا قابلیت اجرایی شدن را پیدا کنند. از سری سازه‌های مورد نیاز برای نصب تایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آویز فنردار

برای ساخت این متریال از ورقهای گالوانیزه با ضخامت 4 میلی متر استفاده می‌کنند که ضد زنگ و خوردگی است. آویز فنردار را برای متصل کردن تمامی سازه‌ها به کار می‌برند.

  • گیره نگهدارنده تایل

از این سازه برای نگهداری تایل‌ها استفاده می‌کنند؛ علاوه بر اینکه برای کنار هم نگهداشتن تایل‌ها مناسب است بلکه به محکم سازی هر چه بیشتر آنها نیز کمک می‌کند.

  • میخ و چاشنی

میخ و چاشنی دو متریالی هستند که با هم استفاده می‌شوند و برای متصل کردن نبشی به دور تا دور سقف به کار برده می‌شوند؛ میخ و چاشنی به قدری محکم هستند که برای نصب در فولاد و حتی بتن نیز مناسب می‌باشند.

  • پیچ مخصوص

از پیچ مخصوص به منظور متصل کردن سازه‌ها و تایل‌ها به همدیگر استفاده می‌کنند. این پیچ علاوه بر جنس خاصی که دارد ابعاد آن نیز با سایر پیچ‌ها متفاوت است.

  • سپری 

متریال بسیار مهمی که برای زیرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد سپری است که در ابعاد مختلفی وجود دارد و معمولاً از ورق گالوانیزه یا آلومینیومی ساخته می‌شود. این سازه به قدری محکم و بادوام است که در اثر قرار گرفتن در معرض رطوبت زنگ نمی‌زند یا دچار خرابی نمی‌شود.

  • نبشی

نبشی‌ها هم سازه‌هایی هستند که بسیار شبیه به سپری‌ها می‌باشند با این تفاوت که به شکل T بوده، ضخامت بیشتری داشته و در اطراف سقف به کار برده می‌شوند. نبشی‌ها باعث می‌شوند تا مقاومت کلی سازه در برابر فشار بار سقف بیشتر شود.

کاربردهای تایل در صنعت ساخت و ساز

تایل‌ها بخشی از متریال برای اجرای سقف کاذب هستند از همین رو تقریباً در هر جایی می‌توان نسبت به اجرای آن اقدام کرد. از سری کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابل اجرا برای محیط‌های اداری تجاری
  • مناسب برای اجرا در سالن‌های ورزشی
  • مناسب برای اجرا در سالن‌های آرایشی
  • قابل استفاده در شرکت‌ها
  • قابل اجرا در محیط‌های مسکونی
  • قابلیت اجرا برای سرویس‌های بهداشتی
  • مناسب برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
  • قابل استفاده در مدارس و مهدکودک‌ها

توجه داشته باشید که تایل مد نظر را با توجه به شرایط محیط مدنظر انتخاب کنید تا هم دوام سازه بیشتر شود و هم اینکه تناسب و هارمونی در این میان به وجود آید. به طور مثال اگر قرار است برای محیط‌های مرطوبی مثل سرویس‌های بهداشتی، استخرها یا حتی مراکز درمانی با استفاده از تایل، سقف کاذب اجرا کنید پس بهتر است تایل‌های پی وی سی یا آلومینیوم اجرا کنید که در برابر رطوبت و حتی شست و شو مقاوم هستند. البته تایل‌های گچی روکشدار نیز می‌توانند جوابگو باشند.

قیمت تایل و پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق چقدر است؟

از عمده سوالاتی که بدون شک همه کاربران نسبت به آن کنجکاوی می‌کنند راجع به قیمت تایل و پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق است؛ از آن جایی که این سازه‌ها از مواد اولیه مختلفی تولید می‌شوند پس انتظار می‌رود که قیمت‌های متفاوتی داشته باشند اما اینکه بخواهید قیمت هر کدام را به طور جداگانه و مشخص شده ای عنوان کنیم قابل اجرا نیست زیرا این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد که به شرح زیر است:

  • نوسان ارزی

اولین عاملی که باعث تغییر قیمت متریال‌ها می‌شود نوسانات ارزی است؛ اگر بخواهیم قیمت یک سازه را به طور ثابت مشخص کنیم پس از مدتی که دچار تغییر شد هنگامی که مشتری فاکتور را می‌بیند، با اختلاف قیمت مواجه خواهد پس احتمال اینکه بی اعتماد شود بسیار زیاد است.

  • کیفیت متریال‌ها

مثل هر محصول دیگری که کیفیت آن می‌تواند یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت باشد، در پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق نیز چنین موضوعی وجود دارد؛ هر چه کیفیت بیشتر باشد هزینه ای که باید برای آن پرداخت شود نیز بیشتر خواهد شد.

  • تعداد سازه‌ها

تعداد سازه‌ها ارتباط مستقیمی با هزینه نهایی در فاکتور دارد؛ توصیه می‌شود برای جلوگیری از خرید اضافی سازه حتماً محیط را بررسی و اندازه گیری کنید تا به اندازه نیاز خود متریال خریداری کنید.

  • برند سازه

برندهای مطرح برای تولید محصولات خود از مواد اولیه باکیفیت استفاده می‌کنند که به طبع هزینه بالاتری نیز دارد البته در مقابل طول عمر بیشتری نیز خواهند داشت. محصولات خریداری شده از برندهای مطرح از همه نظر در صدر جدول رقبا قرار دارند.

  • خرید از تولید کننده یا خرده فروش

و اما آخرین گزینه ای که می‌تواند روی قیمت تایل یا پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق تاثیر داشته باشد، خرید از تولید کننده یا خرده فروش است؛ اگر می‌خواهید یک محصول باکیفیت اما قیمت مناسبی تهیه کنید پس از تولید کننده خرید کنید چرا که سود کمتری روی محصولات خود اعمال می‌کند.

ضد حریق بودن در پنل‌های آکوستیک به چه شکل است؟

یکی از ویژگی‌های این نوع از پنل آکوستیک که در این مقاله به طور مفصل راجع به آن صحبت کردیم ضد حریق بودن است؛ اما آیا می‌دانید چه مزیت‌هایی دارد یا به چه صورت عمل می‌کند؟ اولین چیزی که در پاسخ به این سوال می‌توان گفت این است که ایمنی محیط را به طور کلی افزایش می‌دهد اما شکل عملکرد آن این است که اگر زمانی به هر شکل در ساختمان آتش سوزی اتفاق بیوفتد، پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق مانع از پیشروی آن می‌شود به این خاطر که در ساخت آن از مواد معدنی استفاده شده که قابل احتراق نیستند. پس اگر ایمنی محیط برای شما حائز اهمیت است استفاده از این پنل را از دست ندهید، خصوصاً در محیط‌هایی که اشیا گران قیمت وجود دارد یا اینکه محیط مدنظر از آپشن‌هایی مثل برخورداری از کپسول آتش نشانی وجود ندارد.

  • از آنجایی که پنل‌های آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق از مواد معدنی ساخته شده‌اند که قابلیت احتراق ندارند، در صورت وقوع حریق، مانع از گسترش آن می‌شوند. این ویژگی ایمنی بسیار مهمی را برای محیط فراهم می‌کند و به دو صورت عمده اثر می‌گذارد:

    1. جلوگیری از گسترش حریق: پنل‌های آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق، در صورت وقوع حریق، از گسترش آن به سایر مناطق فضا جلوگیری می‌کنند. این موضوع می‌تواند زمان بیشتری برای خروج افراد و امدادرسانی فراهم کند و خسارات جانی و مالی را به حداقل برساند.

    2. حفاظت از اشیاء گرانبها: در بسیاری از فضاها، اشیاء گرانبها و ارزشمندی وجود دارد که در صورت وقوع حریق ممکن است آسیب ببینند. استفاده از پنل‌های آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق می‌تواند این اشیاء را از خطر آتش سوزی و آسیب جلوگیری کند.
    از این رو، ایمنی محیط به طور کلی توسط این پنل‌ها افزایش می‌یابد و در مواقع اضطراری، می‌تواند از ایجاد خسارات جدی جلوگیری کند. این ویژگی بسیار مهم برای فضاهایی است که امنیت افراد و اموال در آنها اولویت دارد، مانند اتاق‌های ضبط صدا، استودیوها، سالن‌های تئاتر و سینماها، و هر مکانی که احتمال وقوع حریق وجود داشته باشد. بنابراین، به دلیل ویژگی ضد حریقی که پنل‌های آکوستیک جاذب صدا دارند، می‌توانند در محیط‌هایی که به ایمنی و احتیاط بیشتری نیاز دارند، استفاده شوندبه اضافه اینکه این پنل‌ها می‌توانند از خطرات برای اشیاء گرانبهای موجود در فضاها محافظت کنند، که این امر نقش مهمی در حفظ دارایی‌ها و ارزش‌های مالی دارد.
    در نتیجه، استفاده از پنل‌های آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق نه تنها بهبود کیفیت صوتی فضاها را فراهم می‌کند بلکه امنیت و ایمنی محیط را نیز تضمین می‌کند. این پنل‌ها به عنوان یک راهکار کامل و گسترده برای کنترل صدا و حفاظت در برابر حریق در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و به ایجاد محیطی امن و سالم کمک می‌کنند.

خرید عمده پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق

خرید عمده پنل‌های آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق یک مرحله حیاتی در طراحی و ساخت فضاهایی است که نیاز به کنترل صدا و ایمنی در برابر حریق دارند. این پنل‌ها نه تنها قابلیت کنترل صدا را دارند و صداها را جذب و کاهش می‌دهند، بلکه از جنس‌هایی ساخته شده‌اند که در مقابل حریق نیز مقاومت دارند. در ادامه به برخی از مزایای خرید عمده این نوع پنل‌ها می‌پردازیم.
1.کنترل صدا: پنل‌های آکوستیک جاذب صدا، با جذب صداهای اضافی و کاهش صدای بازتابی، کیفیت صدا را بهبود می‌بخشند. این امر برای فضاهایی مانند استودیوها، سالن‌های کنفرانس، و سینماها بسیار اهمیت دارد که نیاز به کنترل و بهبود اکوستیک دارند.
2. ضد حریق بودن: از آنجا که امنیت در برابر حریق از جمله اولویت‌های اصلی است، پنل‌های آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق برای استفاده در فضاهایی که با خطر حریق مواجه هستند، بسیار مناسب هستند. این پنل‌ها از جنس‌هایی مقاوم در برابر حریق ساخته شده‌اند که در صورت اتلاف صداها، بتوانند ایمنی فضا را تضمین کنند.
3. مقاومت و دوام: پنل‌های آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق، علاوه بر ویژگی‌های صوتی، از موادی با دوام و مقاوم ساخته شده‌اند که باعث افزایش طول عمر و استحکام آنها می‌شود.
4. صرفه جویی در هزینه: خرید عمده این نوع پنل‌ها، به شما کمک می‌کند تا در هزینه‌های مرتبط با کنترل صدا و ایمنی در برابر حریق صرفه جویی کنید. قیمت مناسب‌تری را برای خرید به حجم بالا می‌توانید انتظار داشته باشید.
5. تأثیر محیطی: این پنل‌ها با طراحی‌ها و رنگ‌های متنوع، می‌توانند به زیبایی و استایل فضا کمک کنند و همچنین به ایجاد محیطی آرام و دلنشین کمک می‌کنند.
با توجه به این مزایا، خرید عمده پنل‌های آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق به شما کمک خواهد کرد تا بهبود کیفیت صدا و ایمنی فضاهای خود را بهتر کنید، همچنین از مزایای مالی نیز بهره‌مند شوید.

کلام آخر

پنل‌ها یکی از بهترین اختراعات بشر هستند چرا که در صنعت ساخت و ساز به کار سرعت می‌بخشند؛ در بین تمامی پنل‌های موجود بهترین آنها شاید پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق باشد چرا که علاوه بر افزایش ایمنی ساختمان باعث فیلتر کردن هرگونه آلودگی صوتی ناشی از سازه‌ها یا منابع دیگر می‌شود. پنل‌های آکوستیک را می‌توان در هر محیطی و برای هر بخشی مورد استفاده قرار داد اما توصیه می‌شود در مکان‌هایی مثل اتاق‌های جلسات، سخنرانی، استودیوهای ضبط صدا، سالن‌های تئاتر یا سینما و... به کار برده شوند.

  • با ابعاد استاندارد و گستره‌ی متنوعی که پنل‌های آکوستیک دارند، استفاده از آنها نسبت به تایل‌ها بهبود و سرعت بیشتری در ساخت و ساز فراهم می‌کند. این ویژگی موجب می‌شود که پروژه‌ها با سرعت بیشتری انجام شود و همچنین زمان و هزینه‌ی بیشتری نیز صرفه‌جویی شود.
  • در نتیجه، پنل‌های آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق به عنوان یکی از بهترین راهکارها برای بهبود کیفیت صوت و ایمنی در فضاهای مختلف شناخته می‌شوند و به دلیل مزایای آنها، توصیه می‌شود که در پروژه‌های مختلف از آنها استفاده کرد. از آنجایی که پنل‌های آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق از جنس‌های متنوعی ساخته می‌شوند، می‌توانند به طراحی و دکوراسیون هر نوع فضایی و با هر سلیقه‌ای تطبیق یابند. این امکان به معماران و طراحان دکوراسیون فرصت می‌دهد تا از این پنل‌ها برای ایجاد فضاهای زیبا و کارآمد استفاده کنند.
  • به طور کلی، پنل‌های آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق به دلیل ترکیبی از ویژگی‌های ایمنی، کیفیت صوتی و قابلیت تطبیق با هر نوع فضا، به عنوان یکی از بهترین و موثرترین ابزارها در صنعت ساخت و ساز شناخته می‌شوند و از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

پنل‌ها را عموماً در ابعاد 120*240 تولید می‌کنند و به کار بردن آنها راحت‌تر و سریع‌تر از تایل است. این متریال‌ها را می‌توان در طرح‌ها و رنگ‌ها دلخواه انتخاب و ثبت سفارش کرد. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم. هدف ما از ارائه مطالب فوق آشنایی هر چه بیشتر شما با پنل آکوستیک جاذب صدا و ضد حریق بود؛ امیدواریم که رضایتمند بوده باشد.