در دنیای مدرن امروزی همه چیز در حال تغییر و بهتر شدن است؛ یکی از چیزهایی که دستخوش تغییرات بوده دکوراسیون داخلی ساختمان است اما از آنجایی که بررسی تک به تک آن امکان پذیر نیست پس تنها به بررسی یکی از وجههای آن یعنی متریال‌های استفاده شده برای اجرای سقف کاذب می‌پردازیم. سقف کاذب که به عنوان سقف دوم یا ثانویه شناخته می‌شود طرح‌ها، مدل‌ها و انواع متریال مختلفی دارد که هر یک از آنها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند برای محیط خاصی مناسب است.

 یکی از بهترین متریال‌های ساخته شده برای اجرای سقف کاذب، تایل آکوستیک مینرال (معدنی) است. این تایل جنس بسیار متفاوتی دارد به شکلی که هم می‌تواند صداهای محیط را تا حد زیادی فیلتر کند و هم اینکه غیرقابل اشتعال است. اگر دوست دارید در این باره بیشتر بدانید پس ادامه مطالب را از دست ندهید چرا که خالی از لطف نیست.

آکوستیک بودن تایل به چه معناست؟

زندگی‌های ماشینی امروزی با سروصداهای زیادی همراه هستند به گونه ای که به راحتی می‌توانند آرامش را از دیگران سلب کنند؛ دور شدن از این وضعیت تقریباً امکان پذیر نیست و روز به روز نیز به شدت آن افزوده می‌شود؛ از همین رو متخصصان روی این موضوع بررسی‌هایی انجام دادند تا بتوانند از شدت این ناآرامی‌هایی که به واسطه صداها تولید می‌شود کم کنند؛ از آنجایی که اغلب ساعات روز را در محیط‌های بسته می‌گذرانیم پس بهترین راه، تولید متریال‌های ساختمانی بود که عایق صدا باشد. درب و پنجره‌های دوجداره اولین چیزی است که در این میان به یاد می‌آوریم اما با گذشت زمان سازه دیگری به نام تایل آکوستیک تولید شد که اختراعی هوشمندانه، کاربردی و در عین حال زیبا محسوب می‌شود. 

  • به طور کلی آکوستیک به معنای دانش درباره انواع صدا و منشا آن است؛ پس شخصی که اقدام به ساخت تایل آکوستیک مینرال (معدنی) می‌کند حتماً در این باره دانش کافی داشته است. تایل‌هایی که خاصیت آکوستیک بودن دارند به خوبی می‌توانند هر نوع صدایی را کنترل یا به عبارتی فیلتر کنند؛ از آن گذشته در صورتی که در یک اتاق مخصوص مثل اتاق ضبط صدا نصب شوند، از انعکاس صدا جلوگیری کرده، نویز را از بین می‌برند و در نهایت باعث افزایش هر چه بیشتر صدا می‌شوند. 
  • تایل آکوستیک مینرال به دلیل اینکه در نقاط مختلف و در محیط‌هایی با شرایط متفاوت قابل استفاده است، در اندازه‌ها، رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند؛ لازم به ذکر است که تمامی آنها به یک اندازه کارایی دارند و تنها تفاوتی که وجود دارد از لحاظ ظاهری است. در صورتی که نیاز باشد تا صداها بیش از پیش فیلتر شوند هنگام نصب تایل آکوستیک معدنی ابتدا یک لایه پشم مخصوص به کار برده می‌شود؛ با این کار دیگر هیچ صدایی به خارج یا داخل محیط مد نظر نفوذ پیدا نمی‌کند.

تایل سقفی چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر به ظاهر سقف‌های کاذبی که در محیط‌های مختلف اعم از محیط‌های اداری، تجاری، خصوصی و عمومی استفاده می‌شود، دقت کرده باشید می‌بینید که با هم تفاوت دارند؛ امروزه بیشتر آنها با استفاده از متریالی به نام تایل اجرا می‌شوند که البته متعلقات دیگری نیز نیاز دارد. تایل‌ها یکی از مهم‌ترین بخش سقف‌های کاذب هستند و از آنها به عنوان پوشش اصلی سقف‌های ثانویه یاد می‌شود. این نوع متریال‌ها را با توجه به نیاز، سلیقه مشتری، در طرح‌ها و جنس‌های متفاوتی می‌سازند که هر یک ویژگی خاص خود را دارد؛ به طور مثال تایل آکوستیک مینرال (معدنی) را بیشتر در محیط‌هایی که نسبت به صدا حساسیت ویژه ای دارند، استفاده می‌کنند و یا در محیط‌هایی که استرلیزه بودن و میکروب زدایی از اهمیت بالایی برخوردار است، تایل‌هایی به کار برده می‌شوند که قابلیت شست و شو بدون خرابی را داشته باشند، بهترین تایل‌ها برای چنین مکان‌هایی تایل آلومینیوم و پی وی سی است.

تفاوتی ندارد که تایل قرار است در کجا مورد استفاده قرار بگیرد، در هر صورت آن را به عنوان سقف دوم یا ثانویه در نظر می‌گیرند؛ یعنی متریال‌ها را با فاصله 10 الی 15 سانتی متری که یک فاصله استاندارد است، از سقف اصلی قرار می‌دهند. توجه داشته باشید که تایل‌ها آخرین مرحله از اجرای یک سقف کاذب هستند یعنی ابتدا باید زیرسازی صورت بگیرد سپس قرار دادن آنها انجام شود. از سری کاربردهای آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بدون محدودیت اجرا هستند و در هر محیطی می‌توان به نصب آنها پرداخت.
  • وزن بسیار کمی به نسبت متریال‌های قدیمی دارند.
  • در صورت وجود تاسیسات یا نقص روی سقف اصلی، به خوبی آنها را پوشش می‌دهند.
  • هر زمان که نیاز به تعویض و تعمیر تاسیسات باشد، به راحتی می‌توان بخشی از تایل آکوستیک مینرال را باز کرد و پس از اتمام کار دوباره آن را نصب کرد.
  • اجرای تایل سقفی در مدت زمان کوتاهی صورت می‌گیرد.
  • متعلقات مورد نیاز برای مونتاژ تایل همگی جزو متریال‌های آماده هستند پس می‌توان گفت که دردسر خاصی ندارند. 
  • زیبایی خاصی به محیط می‌دهند.
  • با توجه به کاربردها و مزیت‌های زیادی که تایل‌های سقفی دارند هزینه مقرون به صرفه ای دارند.

انواع پنل آکوستیک

پنل آکوستیک نیز مانند تایل آکوستیک مینرال (معدنی) است یعنی تمام ویژگی‌های آن را دارد تنها تفاوتی که این دو باهم دارند در ابعاد آنهاست، که تایل کوچک‌تر بوده و عموماً در ابعاد 30*3، 60*60 و 30*120 تولید می‌شود اما پنل آکوستیک ابعادی برابر با 120*240 سانتی متر دارد؛ به سبب اندازه بزرگتری که پنل آکوستیک دارد کار کردن با آن راحت‌تر است.

 برخلاف تصور عموم پنل‌های آکوستیک تنها برای فیلتر کردن صدا، افزایش کیفیت آن و در کل تاثیر داشتن روی صداها کاربرد دارد؛ اما باید بگوئیم که پنل‌های آکوستیک مینرال با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارند در برابر آتش سوزی نیز مقاوم هستند؛ به بیان دیگر اینکه غیرقابل اشتعال بوده و مانع از پیشروی آتش می‌شوند. پنل‌های آکوستیک انواع متفاوتی دارند که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

پنل آکوستیک دیواری 120*240 سانتی متری اقتصادی

با توجه به مزیت‌ها و کاربردهایی که این پنل دارد به پنل اقصادی معروف شده است. از این سازه در ابعاد 120*240 سانتی متری می‌سازند تا سرعت کار بیشتر شود؛ برای اینکه بتوان مطابق با سلیقه مشتری پیش رفت، از این پنل در طرح‌های مختلفی تولید می‌کنند که شامل پانچ دایره منظم، پانچ دایره نامنظم و... می‌باشد. از سری کاربردهای آن می‌توان به نصب برای سقف یا دیوار انواع اتاق‌های ضبط صدا، سالن‌های تئاتر، سینما، استودیوها و... اشاره کرد.

پنل آکوستیک دکوراتیو

پنل آکوستیک دکوراتیو نوع دیگری از پنل‌های عایق صدا است که علاوه بر فیلتر کردن تمام آلودگی‌های صوتی زیبایی خاصی نیز به همراه دارد؛ پنل‌های دکوراتیو در واقع سبک جدیدی از طراحی هستند و بیشتر برای محیط‌هایی که مینیمال است مناسب می‌باشند. شکل ظاهری آنها به صورت طرح‌های هندسی است که شامل مواردی مثل تایل آکوستیک دکوراتیو مربع، لوزی، مثلث، پنج ضلعی و... می‌باشد. با اینکه طرح متفاوتی دارند و در نگاه اول جلوه بصری آنها به چشم می‌خورد، اما ویژگی اصلی خود را که آکوستیک بودن است به خوبی حفظ کرده اند.

تایل آکوستیک معدنی را بهتر بشناسیم

یکی از تایل‌های پرکاربرد که در دسته تایل آکوستیک قرار دارد، تایل آکوستیک معدنی می‌باشد؛ اگر به تسمیه آن دقت کرده باشید می‌توانید بفهمید که علت این نامگذاری چیست؛ این نوع از تایل برای محیط‌هایی که نسبت به صدا حساسیت ویژه ای دارند گزینه بسیار مناسبی است چرا که عایق بسیار خوبی در برابر صداهای منتشر شده در محیط است. برای ساخت تایل آکوستیک معدنی از مواد معدنی استفاده می‌کنند به همین دلیل است که نامگذاری آن بدین صورت می‌باشد. مواد اولیه به کار رفته شده در آن ویژگی‌های خاص خود را دارند که در هیچ یک از دسته تایل‌های دیگر نیست؛ مهم‌ترین ویژگی که دارند این است که غیرقابل اشتعال هستند و در زمان آتش سوزی، آتش را به قسمت‌های دیگر انتقال نمی‌دهند؛ به بیان دیگر می‌توان گفت به نوعی مهار کننده آتش هستند. از آن گذشته مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت و فشار بار دارند. 

اگر به دنبال یک محصول بی نظیر هستند که علاوه بر عایق صدا، حرارت، رطوبت و فشار بار، بودن ویژگی‌های دیگری مثل زیبایی و آنتی باکتریال بودن داشته باشد، توصیه ما تایل آکوستیک معدنی است. آنچه خوبان همه دارند تو یک جا داری، مصداق بارز این محصول است. جالب است بدانید در کشورهای توسعه یافته اروپایی امروزه از تایل‌های آکوستیک خصوصاً آنهایی که ویژگی‌هایی مثل تایل آکوستیک مینرال (معدنی) دارند، بسیار استفاده می‌شود چرا که تمام ویژگی‌های مورد نیاز یک ساختمان را در خود دارد و به طور کلی ایمنی آن را بالا می‌برد.

تایل‌های ضد حریق چه فوایدی دارند؟

انسان همواره در معرض خطرات و حوادث طبیعی و غیرطبیعی مثل زلزله، آتش سوزی، سیل و... است و هر چقدر هم که علم پیشرفت کند نمی‌توان مانع از به وجود آمدن آنها شد خصوصاً اگر حوادث طبیعی باشند اما این بدان معنا نیست که نتوان از شدت خسارت آنها کم کرد و یا به طور کلی از بین برد؛ طراحی و تولید متریال‌های مفید در این زمینه در صنعت ساخت و ساز باعث شده تا در سالهای متمادی روز به روز از شدت تلفات و خسارات بلایا کم شود. 

به طور مثال در کشورهای زلزله خیزی که گسلهای فعال دارند برای اینکه از فروپاشی ساختمان جلوگیری شود، هنگام ساخت آن، زیربنای ساختمان بلبرینگ‌های غول پیکری قرار می‌دهند که هنگام لرزش زمین ساختمان نیز به حرکت درآید و فرو نریزد. یکی از دیگر از متریال‌های بسیار موثر در اجرای ساختمان‌ها تایل‌های ضد حریق است؛ این تایل‌ها به گونه ای ساخته می‌شوند که اگر به هر دلیلی در یک محیط آتش سوزی رخ دهد مانع از پیشروی آن به سایر بخش‌های همجوار شود. البته این تنها مزیت و کاربرد این تایل‌ها نیست و ویژگی‌های مثبت دیگری نیز دارد که به شرح زیر است.

  • غیرقابل اشتعال هستند.
  • مانع از بیشتر شدن شدت آتش سوزی می‌شوند.
  • مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت دارند؛ یعنی اگر در معرض حرارت بالا قرار بگیرند از بین نمی‌روند.
  • علاوه بر موارد ذکر شده، مزیت دیگری نیز دارند آن هم این است که در برابر رطوبت نیز مقاوم هستند و دچار نم زدگی یا پوسیدگی نمی‌شوند.
  • با توجه به طرح‌های متفاوتی که دارند با هر محیطی از لحاظ بسری و ایجاد هارمونی، همخوانی دارند.
  • به زیباتر شدن محیط کمک می‌کنند.
  • مانع از بروز صداها به داخل یا خارج از مکان مد نظر می‌باشند.
  • صداهای محیط را منعکس نمی‌کنند و نویز آنها را از بین می‌برند در نتیجه کیفیت صدا افزایش می‌یابد.

معرفی مختصر تایل آکوستیک آذرین

از دیگر سازه‌هایی که می‌توان گفت زیر مجمموعه تایل آکوستیک مینرال است، می‌توان به تایل آکوستیک آذرین اشاره کرد. در تولید این متریال مواد مختلفی به کار برده شده است اما یکی از آنها مواد معدنی است که باعث شده این تایل محبوبیت خاصی پیدا کند؛ در واقع این سازه ویژگی‌هایی شبیه به سنگ آذرین دارد شاید به همین دلیل است که نامگذاری آن بدین شکل است. سنگ‌های آذرین مواد مذاب آتش فشان‌ها هستند که در اثر سرد شدن به حالت جامد تغییر پیدا می‌کنند و پس از این تغییر چنان سخت و مقاوم می‌شوند که شکستن یا تغییر دادن شکل آنها به همین راحتی‌ها نیست؛ تایل آکوستیک آذرین نیز از لحاظ مقاومت، استحکام و طول عمر شبیه به سنگ آذرین می‌باشد. 

البته این تنها ویژگی مثبت آن نیست؛ این تایل به شکل عجیبی می‌تواند آلودگی‌های صوتی محیط را فیلتر کند به گونه ای که از آن برای سالن‌های سخنرانی، اتاق جلسات سری و... استفاده می‌کنند. ابعاد و اندازه تایل به علاوه طرح و رنگ آن بسته به سلیقه مشتری می‌تواند تغییر کند اما اکثر سفارشات در قالب استاندارد 60*60 سانتی متری به ثبت می‌رسند. جالب است بدانید که این تایل به سبب ویژگی‌های خاصی که دارد حتی ضد حریق نیز هست؛ یعنی در صورت بروز آتش سوزی به دلیل اینکه غیرقابل اشتعال است مانع از پیشروی آتش به محیط‌های همجوار خواهد شد؛ از این رو در صورت بروز چنین مشکلی خسارت احتمالی کمتر می‌شود.

معرفی مختصر تایل آکوستیک نانو فوم

تایل آکوستیک نانو فوم یا فوم آکوستیک دسته دیگری از تایل آکوستیک معدنی میاشند؛ زمانی که یک محصول زیر مجموعه محصول دیگری قرار می‌گیرد یعنی تقریباً تمامی ویژگی‌های آن را در خود دارد و یا اینکه از لحاظ ظاهری و ساختاری شبیه به هم هستند؛ پس می‌توان گفت که این تایل تمامی ویژگی‌هایی که تا به حال راجع به دو نوع قبلی ذکر کردیم را دارد پس از ذکر دوباره آن خودداری می‌کنیم چرا که از حوصله مخاطب خارج است؛ البته این سازه از دو نوع قبلی جدیدتر بوده و یک محصول هوشمندانه محسوب می‌شود.

تایل آکوستیک نانو فوم وزن بسیار سبکی در عین حال کارایی بسیار زیادی دارد، برای ساخت آن از موادی مثل فوم پلی یورتان، پلی آستر و فوم ملانین با درصدهای استاندارد استفاده می‌کنند؛ ترکیب این مواد با هم موجب ساخت محصولی می‌شود که حتی می‌تواند وضوح صدا در محیط را نیز بیشتر کند پس می‌توان به قوی بودن آن پی برد. از این تایل هم می‌توان برای دیوار و هم سقف استفاده کرد؛ از سری کاربردهای آن می‌توان به استفاده در بیمارستان‌ها، مهد کودک‌ها، سالن‌های تئاتر، سینما و... اشاره کرد. به طور کلی در هر جایی که طول موج صدا و پژواک آن اهمیت ویژه ای داشته باشد چه در جهت افزایش آرامش و چه در جهت بالا بردن کیفیت کار، می‌توان از تایل آکوستیک نانو فوم استفاده کرد.

معرفی تایل آکوستیک ای جی وی

با یک سرچ ساده از تایل آکوستیک مینرال (معدنی) می‌توان متوجه شد که شرکت‌های متعددی وجود دارند که به طراحی و تولید این سازه می‌پردازند اما مسلماً همه آنها به شکل حرفه ای در این زمینه فعالیت ندارند؛ یکی از شرکت‌های معتبری که کارنامه درخشانی در زمینه تولید انواع متریال‌های داخلی ساختمان نظیر تایل آکوستیک مینرال دارد، شرکت ای جی وی است. این شرکت تایل‌های متنوعی با جنس‌ها، رنگ‌ها، طرح‌ها و ابعاد متفاوت تولید می‌کند که هر یک از آنها با توجه به مواد اولیه به کار برده شده ای که دارند برای محیط خاصی مناسب هستند؛ اما در میان تمام تایل‌ها، تایل آکوستیک مینرال بهترین، محبوب‌ترین و خلاقانه‌ترین تایل به شمار می‌رود.

از این تایل عمدتاً برای اجرای سقف‌های کاذب استفاده می‌کنند اما در برخی موارد با توجه به نیاز مشتری می‌توان برای عایق دیوارها نیز آن را به کار برد؛ به طور کلی تایل آکوستیک چه برای دیوار و چه سقف استفاده شود در هر دو صورت باید روی سازه اصلی قرار بگیرد یعنی آن را به عنوان سازه کاذب یا سازه ثانویه در نظر می‌گیرند. تایل آکوستیک معدنی در صورتی که برای سقف استفاده شود باید چیزی حدود 10 تا 15 سانتی متر از سقف اصلی فاصله داشته باشد و در صورتی که روی دیوار نصب شود بین دیوار اصلی و تایل یک فاصله چند سانتی متری ایجاد می‌شود که در بسیاری از مواقع این فاصله را با نوعی الیاف خاص پر می‌کنند؛ این کار برای افزایش میزان کارکرد آن است.

آشنایی با پنل‌های گچی مقاوم در برابر حریق

از دیگر سازه‌های تولید شده در برند ای جی وی می‌توان به پنل‌های گچی ضد حریق اشاره کرد که در طرح‌ها و انواع مختلفی ساخته می‌شوند. این پنل‌ها از لحاظ ضد حریق بودن ویژگی‌هایی مشابه با تایل آکوستیک مینرال دارند؛ یعنی آنها هم غیرقابل اشتعال بوده و مانع از پیشروی آتش هنگام آتش سوزی می‌شوند. پنل‌هایی که در برند ای جی وی ساخته می‌شود دقیقاً همان تایل‌ها هستند با این تفاوت که ابعاد آنها با هم متفاوت است. از سری پنل‌ها و تایل‌های گچی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پنل گچی

پنل گچی تولید شده در ای جی وی خود شامل سه زیر مجموعه می‌باشد که هر سه از یک ویژگی برخودارند و تنها تفاوت میان آنها از لحاظ ظاهری است؛ از سری پنل‌های گچی موجود در برند ای جی وی عبارتند از:

  1. تایل گچی سفید چرمی با سپری سقف کاذب استیل رنگ
  2. تایل گچی سفید چرمی با سپری سقف کاذب رنگ طلایی
  3. تایل گچی طرح سفید چرمی وسپری سقف کاذب رنگ سفید

تایل‌های نام برده شده همگی جزو سازه نمایان هستند یعنی پس از قرار گیری، سپری آنها مشخص است که در سه رنگ مختلف نیز تولید می‌شوند.

  • تایل گچی ساده 

تایل گچی ساده نیز تا حدودی مثل تای آکوستیک مینرال می‌تواند جاذب صدا باشد؛ برای تولید آن از ترکیب سه ماده با هم استفاده می‌کنند. این تایل در انواع مختلفی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. تایل گچی تخم مرغی – یاقوتی
  2. تایل گچی حصیری
  3. تایل گچی پانچدار گرد منظم
  4. تایل گچی پانچدار گرد نامنظم
  5. تایل گچی پانچدار مربعی منظم
  • تایل گچی روکشدار

در توضیح تایل گچی روکشدار می‌توان اینگونه گفت که همان تایل‌های گچی ساده هستند با این تفاوت که برای افزایش مقاومت آنها از یک لایه روکش با جنس آلومینیوم یا پی وی سی استفاده می‌کنند؛ مقاومت این دسته از تایل‌ها درست مثل تایل آکوستیک معدنی است که در برابر حرارت، رطوبت و فشار استحکام بالایی دارد. لازم به ذکر است که تمام زیر مجموعه تایل گچی ساده برای این نوع تایل نیز ساخته می‌شود اما آنها همگی یک لایه روکش نیز دارند. 

  • تایل گچی پانچدار

دسته دیگری از تایل‌های گچی ضد حریق وجود دارند که به تایل‌های پانچدار شناخته می‌شوند؛ عملکرد این تایل‌ها بدین صورت است که صدا را از طریق حفره‌هایی که روی آنها وجود دارد به خود جذب کرده و به پشت سازه منتقل می‌کنند از همین رو مانع از انعکاس صدا به محیط‌های دیگر می‌شوند؛ اگر دقت کرده باشید تایل آکوستیک مینرال (معدنی) نیز چنین ویژگی دارد حتی برخی از آنها را دقیقاً با چنین ویژگی ساختاری طراحی و تولید می‌کنند.

پکیج‌های کامل تایل آکوستیک مینرال

گروه تولیدی ای جی وی یک کار خلاقانه انجام داده اند تا آن دسته از کسانی که قصد اجرای تایل آکوستیک مینرال را دارند بتوانند با یک هزینه مقرون به صرفه اقدام به خرید این متریال همراه با متعلقات آن کنند؛ از همین رو آنها تایل آکوستیک معدنی را همراه با متریال‌هایی که برای نصب نیاز دارد در یک پک بسته بندی کرده و به مشتریان خود عرضه می‌کنند. ویژگی‌های این پکیج به شرح زیر است.

  • سه عدد تایل (طرح و رنگ دلخواه)

تایل‌های موجود در این پکیج که شامل 3 عدد می‌باشند در ابعاد 60*60 و ضخامت استاندارد تولید می‌شوند. از تایل آکوستیک معدنی در آخرین مرحله از اجرای سقف کاذب استفاده می‌کنند.

  • سپری کلیک 3.60
  • سپری کلیک 1.20
  • سپری کلیک 0.60

تمامی سپری‌های ذکر شده همگی از ورق گالوانیزه یا آلومینیوم ساخته می‌شوند که ضد زنگ و ضد خوردگی است و همچنین مقاومت بالایی در برابر فشار دارد؛ توجه داشته باشید که تمامی آنها همگی یک کارایی داشته و کیفیت یکسانی دارند و تنها تفاوت آنها ابعادی است که دارند. از سپری‌ها برای نگهداشتن تایل‌ها استفاده می‌کنند.

  • نبشی ال 25

سازه دیگری که در پکیج تایل آکوستیک مینرال (معدنی) وجود دارد، نبشی ال 25 است. این محصول اولین سازه ای است که باید برای زیرسازی به کار برده شود؛ آن را در دورتا دور سقف به کار می‌برند و پس از آن سپری‌ها با توجه به نیاز و به شکل تراز شده ای به نبشی متصل می‌شوند. نبشی را عموماً از فولاد بسیار مقاوم می‌سازند که در ابعاد مختلف وجود دارد اما ضخامت همه آنها عموماً 8 میلی متر است.

  • فنر دوبل

فنر دوبل را برای متصل کردن سپری‌های کلیک به هم استفاده می‌کنند؛ قطر این سازه 4 میلی متر است. در واقع کاربرد دیگر آن این است که مقاومت کلی سازه را افزایش می‌دهد.

  • آویز مفتول

آویز مفتول سازه دیگری است که در پکیج تایل آکوستیک مینرال وجود دارد و از آن برای متصل کردن سپری‌ها به سقف استفاده می‌کنند. از آنجایی که سقف کاذب با فاصله مشخصی از سقف اصلی نصب می‌شود پس لازم است برای محکم کردن آن از این سازه استفاده کرد.

  • اچ تی 90

شکل ظاهری این سازه مانند زاویه 90 درجه است که منظور متصل کردن سازه باربر به سازه پنل خور که همان سپری است استفاده می‌شود. این سازه می‌تواند ساختار شبکه ای برای نصب تایل آکوستیک مینرال (معدنی) ایجاد کند.

  • پیچ مخصوص

از این پیچ برای متصل کردن سپری‌ها به هم دیگر استفاده می‌کنند؛ اندازه آن از سایر پیچ‌ها بزرگ‌تر بوده و استحکام بیشتری نیز دارد. 

  • میخ و چاشنی

و اما آخرین مورد از پکیج تایل آکوستیک معدنی راجع به میخ و چاشنی است؛ این سازه که مناسب استفاده در فولاد و بتن است به منظور متصل کردن نبشی به دیوار، به کار برده می‌شود. 

سقف کاذب مینرال

پیش از اینکه بخواهیم راجع به سقف کاذب مینرال صحبت کنیم بهتر است ابتدا مختصر توضیحی راجع به سقف کاذب داشته باشیم تا آن دسته از کسانی که در این باره اطلاعات کافی ندارند به خوبی با آن آشنا شوند. 

  • سقف کاذب یکی از پوشش‌های سقفی است که چندین سال است در اکثر محیط‌ها اجرا می‌شود؛ این سقف‌ها را به عنوان سقف دوم یا ثانویه می‌شناسند از این نظر که حتماً باید روی سقف اصلی اجرا شوند. برای اجرای سقف‌های کاذب متریال‌ها و سازه‌های مختلفی وجود دارد که هر یک از آنها با توجه به کارایی که دارند انتخاب می‌شوند. این نوع از سقف‌ها غیر باری هستند به بیان دیگر اینکه بار ساختمان به هیچ عنوان فشاری روی آنها وارد نمی‌کند و اصلاً ارتباطی به هم ندارند. 
  • از سری مزیت‌های آن به صورت اجمالی می‌توان به آکوستیک کردن فضا، زیباسازی محیط، میکروب زدایی، عایق رطوبت، عایق حرارت، ایجاد شرایط نورپردازی، جلوگیری از اتلاف انرژی و... اشاره کرد. امروزه تقریباً در محیطی اعم از بیمارستان‌ها، مهد کودک‌ها، مدارس، سالن‌های همایش، سینماها و تئاتر، استودیوهای ضبط صدا، منازل مسکونی، ادارات و... استفاده از سقف کاذب دیده می‌شود. توجه داشته باشید که هنگام انتخاب آن، با مشاور فروش صحبت کرده و از آن مشورت بگیرید چرا که هر یک از محیط‌های ذکر شده نوع خاصی از متریال را نیاز دارند؛ به طور مثال برای محیط‌هایی مثل بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی که میکروب زدایی و استرلیزه بودن اهمیت ویژه ای دارد از سقف کاذب آلومینیوم استفاده می‌کنند.
  • یکی از سقف‌های بسیار پرطرفدار و محبوبی که امروزه بسیاری از افراد به واسطه مزیت‌های زیادی که دارد به سمت آن سوق پیدا می‌کنند، سقف کاذب مینرال است؛ این سقف علاوع بر زیبایی خاصی که دارد می‌تواند محیط را در برابر آلودگی‌های صوتی عایق کند؛ به بیان دیگر اینکه آرامش را به محیط هدیه می‌دهد. از دیگر مزیت‌های آن می‌توان به عایق رطوبت، مقاوم بودن در برابر ضربه یا خط و خش و مقاوم در برابر فشار بار اشاره کرد. برای اجرای این نوع از سقف کاذب به متریال‌هایی مثل تایل آکوستیک مینرال نیاز است. توجه داشته باشید که از محصولات باکیفیت استفاده کنید تا سازه شما طول عمر بالایی داشته باشد.

مزیت‌های استفاده از سقف کاذب

اگر عنوان قبلی را با دقت مطالعه کرده باشید می‌دانید که تقاضا برای اجرای سقف کاذب تا چد حد زیاد است؛ اما آیا فکر کرده اید که چرا یک سازه باید در این حد محبوب شود؟ با کمی تفکر می‌توان فهمید که به علت مزیت‌های زیادی که دارد تا به  این اندازه مورد پسند واقع شده است. از سری مزیت‌هایی که سقف کاذب به همراه دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سقف‌های کاذبی که متحرک هستند قابلیت جابه جایی دارند یعنی می‌توان در صروت نیاز آن را باز کرد و در محیط دیگری اجرا کرد.
  • در مقایسه با هزینه تعمیر یا بازسازی سقف که هیچ جلوه ویژه ای نیز ندارد، بسیار مقرون به صرفه است.
  • در محیط‌هایی که نور کافی برای آنها تعبیه نشده است می‌توان به راحتی اقدام به نورپردازی به شکل و شدت دلخواه کرد.
  • سقف‌هایی که دچار آسیب هستند یا تاسیسات زیادی روی آنها نصب شده است با استفاده از سقف کاذب می‌توانند نسبت به پوشاندن آنها اقدام کنند.
  • طول عمر سقف‌های کاذب بسیار زیاد است.
  • عموماً این سقف‌ها دچار آسیب و خرابی نمی‌شوند اما در صورتی که مشکلی به وجود آید با تعویض و تعمیر بخشی از آن می‌توان سازه را شبیه به روز اول کرد.
  • متریال‌های مورد نیاز برای اجرای سقف کاذب همگی جزو متریال‌های آماده هستند در نتیجه در مدت زمان کوتاهی می‌توان طیف وسیعی از آن را اجرا کرد.
  • سازه‌های مورد نیاز برای اجرای سقف کاذب مثل تایل آکوستیک مینرال، بسیار سبک هستند و حمل آنها به راحتی انجام می‌شود.
  • هر شخص با توجه به محیط مد نظر و سلیقه خود می‌تواند طرح و رنگ دلخواه خود را انتخاب کند.
  • از دیگر مزیت‌های آن می‌توان به حفظ دمای محیط و جلوگیری از هدر رفت انرژی اشاره کرد.
  • متریال‌های سقف کاذب در برابر رطوبت، فشار بار، ضربه، حرارت و... از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

انواع سقف کاذب 

همانطور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم، سقف کاذب انواع متفاوتی دارد که هر یک شکل، طرح و متریال متفاوتی دارد؛ از سری سقف‌های کاذب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سقف کاذب رابیتس

این نوع سقف کاذب دیگر جایی در صنعت ساخت و ساز ندارد چرا که برای ساخت آن نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی بود؛ متریال‌های مورد نیاز برای اجرای سقف کاذب رابیتس شامل آب، گچ، ورقه‌های رابیتس و نبشی و میلگرد برای اجرای زیرسازی آن می‌باشد.

  • سقف کاذب گریلیوم

برای ساخت این نوع سقف کاذب از مربع‌های تو خالی که از جنس آلومینیوم هستند استفاده می‌شود؛ زیرسازی آن نیز با سازه‌های فولادی صورت می‌گیرد. اشخاصی که به دنبال یک طرح مینیمال هستند استفاده از این سقف کاذب توصیه می‌شود چرا که ظاهر ساده اما بسیار جذابی دارد.

  • سقف کاذب چوبی

تمامی متریال‌های این نوع سقف همگی چوبی هستند که البته به نسبت سایر انواع مشابه هزینه بیشتری نیز به همراه دارد. سقف کاذب چوبی به دلیل ظاهر خاصی که دارد مخاطبان خاص خود را می‌طلبد؛ محیط‌هایی که از اجرای این سقف برای آنها صورت می‌گیرد حالت کلاسیکی پیدا می‌کنند.

  • سقف کاذب آکوستیک

متریال‌های استفاده شده در این سقف همگی صداهای اضافی محیط را عایق می‌کنند؛ یکی از آنها تایل آکوستیک مینرال است. از این سقف بهتر است در محیط‌هایی که صدا در آنها اهمیت ویژه ای دارد استفاده کرد. مزیت استفاده سقف کاذب آکوستیک این است که صدا را به خود جذب کرده و مانع از انتشار آن می‌شود و در نهایت صدای باکیفیتی در محیط شنیده خواهد شد.

  • سقف کاذب آلومینیومی

محیط‌هایی مثل بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، آزمایشگاه‌ها و... که باید دائماً با مواد مختلف استرلیزه شوند و در معرض رطوبت و شست وشو هستند باید از سقف کاذب آلومینیوم استفاده کنند چرا که ضد زنگ بوده و در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت دچار پوسیدگی نمی‌شوند. برای اجرای آن از تایهای آلومینیومی با زیرساز گالوانیزه یا آلومینیومی استفاده می‌شود.

  • سقف کاذب پی وی سی

یکی از بهترین سقف‌هایی که تا به حال اجرا شده است سقف کاذب پی وی سی است؛ زیرا در کنار زیبایی بی نظیری که دارد در برابر آب، ضربه، حرارت، صوت و... نیز مقاومت بالایی دارد به شکلی که از آن می‌توان در هر محیطی استفاده کرد. از جمله محیط‌هایی که از این سقف استفاده می‌کنند می‌توان به سرویس‌های بهداشتی، استخرها، سالن‌های آرایشی و... اشاره کرد.

  • سقف کاذب آی گلس

برای ساخت سقف‌های کاذب آی گلس از ورقهای آکرولیک یا شیشه‌های نشکن استفاده می‌کنند که نور را به خوبی از خود عبور می‌دهد و جلوه بی نظیری به محیط می‌بخشد؛ جالب است بدانید که به این نوع سقف، سقف ایرانی می‌گویند.

  • سقف کاذب ترکیبی

برخی محیط‌ها نیاز دارند که از حالت یکنواخت خارج شوند و زیبایی متفاوتی از سقف کاذب را داشته باشند، بر همین اساس از سقف‌های کاذب ترکیبی برای آنها استفاده می‌شود که ترکیب دو یا چند نوع از سقف‌ها با هم است. توجه داشته باشید که متریال‌های انتخاب شده برای اجرا باید با هم از لحاظ ساختاری و ظاهری ارتباطی داشته باشند در غیر اینصورت ممکن است نتیجه دلخواه حاصل نشود.

هزینه اجرا سقف کاذب مینرال

پس از مطالعه راجع به تایل آکوستیک مینرال (معدنی) و سقف کاذب حالا احتمالاً درباره هزینه اجرا آن کنجکاوی می‌کنید و می‌خواهید بدانید که قیمت تمام شده آن چقدر است؟ اما متاسفانه باید بگوئیم که تخمین زدن ممکن نیست چرا که باید از جهات مختلفی بررسی شود از آن گذشته تورم در کشور ما باعث نوسان دائمی قیمتهاست پس ذکر قیمت یک محصول کار صحیحی نیست. با این حال می‌توان عواملی که روی هزینه اجرا سقف کاذب مینرال تاثیر مستقیم دارد را برشمرد که عبارتند از:

  • نوع سازه

اولین موضوعی که می‌تواند در این میان تاثیر داشته باشد نوع سازه ای است که برای سقف کاذب انتخاب می‌کنید. حتی ابعاد و ضخامت سازه نیز در این باره بی تاثیر نیست.

  • کیفیت سازه

هر چه سازه انتخاب شده کیفیت بالاتری داشته باشد هزینه بیشتری نیز به همراه دارد؛ توجه داشته باشید که برای ساخت آن از مواد اولیه درجه 1 استفاده می‌شود که دوام و طول عمری زیادی دارد می‌توان گفت که هزینه بیشتر در این زمینه ارزشمند است.

  • برند تولید کننده

برخی برندها محصولات تولید شده خود را با بالاترین کیفیت تولید می‌کنند از همین رو قیمت متفاوتتری به نسبت سایر تولید کننده‌ها برای محصولات خود تعیین می‌کند.

  • متراژ محیط 

از دیگر عوامل موثر بر این موضوع می‌توان به متراژ محیط اشاره کرد که رابطه مستقیمی با هزینه دارد؛ یعنی هر چه محیط مد نظر بزرگ‌تر باشد متریال‌های بیشتری نیز نیاز دارد پس انتظار می‌رود که فاکتور نهایی گران‌تر تمام شود.

  • دستمزد نصاب

آخرین مورد از عوامل موثر بر هزینه اجرا سقف کاذب با تایل آکوستیک مینرال، دستمزد نصاب است؛ هر چه نصاب مجرب‌تر باشد هزینه بیشتری برای اجرا دریافت می‌کند که البته نتیجه بهتری نیز خواهد داشت.

سخن آخر

امروزه اجرای سقف و دیوار کاذب بسیار زیاد شده است به شکلی که تقریباً در هر مکانی یک نوع از این موارد را می‌توان دید؛ یکی از متریال‌های بسیار پرکاربرد در این زمینه تایل آکوستیک مینرال (معدنی) است که در ابعاد 60*60 سانتی متری تولید می‌شود و انواع مختلفی دارد. این تایل می‌تواند هر گونه آلودگی صوتی موجود در محیط را به خود جذب کند و مانع از انتشار یا انعکاس آن به محیط‌های دیگر شود. از جمله کاربردهای تایل آکوستیک مینرال می‌توان به ساخت سقف و دیوارهای داخلی در محیط‌های مختلف اشاره کرد، از جمله اتاق‌های کنفرانس، اتاق‌های آموزشی، ادارات، بیمارستان‌ها، هتل‌ها و سایر اماکن عمومی و تجاری. این تایل‌ها به دلیل ویژگی‌های جذب صوتی، مقاومت در برابر آتش، و سازگاری با طراحی داخلی، انتخابی عالی برای بهبود کیفیت صوتی و زیبایی محیط است. همچنین، این تایل‌ها از لحاظ نصب و نگهداری نیز بسیار ساده هستند.

این متریال به دلیل اینکه از مواد معدنی تشکیل می‌شود در برابر آتش سوزی و حرارت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد یعنی در صورتی که در معرض آتش قرار بگیرد شعله ور نمی‌شود از همین رو مانع از پیشروی آتش خواهد شد. با انتشار این مقاله، امیدواریم که توانسته باشیم به شما اطلاعات مفیدی درباره تایل آکوستیک مینرال ارائه دهیم و شما با مزایا و ویژگی‌های این محصول آشنا شوید. با انتخاب تایل آکوستیک مینرال برای پروژه‌های ساختمانی خود، می‌توانید بهبودی در کیفیت صوتی محیط خود ایجاد کنید و در عین حال از خواص مقاومتی و زیبایی این متریال بهره‌مند شوید. اگر سوال یا نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، با ما تماس بگیرید. با تشکر از توجه شما و همراهی در مطالعه این مقاله.